Seksualundervisning til skoler
De unge er videbegærlige, når det kommer til at forstå deres seksualitet, seksuel udforskning, identitet og alternative relationer. De efterspørger det selv, og de har et kæmpe behov for at blive hørt, forstået, mødt i deres nysgerrighed og at blive udfordret og guidet. Derfor bliver seksualundervisning et større og større behov; at guide de unge ordentligt og hjælpe dem til at tage sig bedre af sig selv og hinanden.
Med internettet og de unges muligheder for selv at undersøge de helt praktiske ting, er deres basale viden ofte stor. Men hvad gør de med den viden? Hvordan får de et sprog til at kommunikere den? Her mangler de ofte hjælp – til at bevæge sig fra det, de kan læse sig til, hen mod at navigere i virkelighedens kompleksitet af følelser og relationer.
Hvad siger eleverne?
Hvad siger lærerne?
Learned to communicate my wishes and feelings in a non-sexual way that could transfer to many different situations in both romantic and other kinds of relationships.
Learned to communicate my wishes and feelings in a non-sexual way that could transfer to many different situations in both romantic and other kinds of relationships.
Learned to communicate my wishes and feelings in a non-sexual way that could transfer to many different situations in both romantic and other kinds of relationships.
Female 24 years, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Female 24 years, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Female 24 years, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Jeg har oplevet og lært mere om mig selv. Undervisningen giver en ro i min seksualitet.
Jeg har oplevet og lært mere om mig selv. Undervisningen giver en ro i min seksualitet.
Jeg har oplevet og lært mere om mig selv. Undervisningen giver en ro i min seksualitet.
Mand, 20 år, Den Rytmiske Højskole
Mand, 20 år, Den Rytmiske Højskole
Mand, 20 år, Den Rytmiske Højskole
Mega søde. Elsker de tør snakke om svære og grænseoverskridende emner og ord. Meget relevant.
Mega søde. Elsker de tør snakke om svære og grænseoverskridende emner og ord. Meget relevant.
Mega søde. Elsker de tør snakke om svære og grænseoverskridende emner og ord. Meget relevant.
Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole
Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole
Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole
Jeg synes at det har været vildt nice og meget lærerigt. Gode til at holde det spændende.
Jeg synes at det har været vildt nice og meget lærerigt. Gode til at holde det spændende.
Jeg synes at det har været vildt nice og meget lærerigt. Gode til at holde det spændende.
Kvinde 16 år, Sportsefterskolen Sjælsølund
Kvinde 16 år, Sportsefterskolen Sjælsølund
Kvinde 16 år, Sportsefterskolen Sjælsølund
’Har fået en meget bred og nuanceret undervisning. Har fået svar på mange spørgsmål.’
’Har fået en meget bred og nuanceret undervisning. Har fået svar på mange spørgsmål.’
’Har fået en meget bred og nuanceret undervisning. Har fået svar på mange spørgsmål.’
Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole
Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole
Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole
‘Jeg har fået mere tryghed i forhold til sex og en bekræftelse i de tanker man måske har holdt for sig selv. Det at få snakket om tingene giver en form for frihed.’
‘Jeg har fået mere tryghed i forhold til sex og en bekræftelse i de tanker man måske har holdt for sig selv. Det at få snakket om tingene giver en form for frihed.’
‘Jeg har fået mere tryghed i forhold til sex og en bekræftelse i de tanker man måske har holdt for sig selv. Det at få snakket om tingene giver en form for frihed.’
Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole
Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole
Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole
Håndtere svære konflikter. Forskellige former for prævention. Det er ok at man ikke elsker alt ved hinanden.
Håndtere svære konflikter. Forskellige former for prævention. Det er ok at man ikke elsker alt ved hinanden.
Håndtere svære konflikter. Forskellige former for prævention. Det er ok at man ikke elsker alt ved hinanden.
Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole
Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole
Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole
Jeg har lært om de mest almindelige fantasier og fået et andet perspektiv på jalousi. Derudover har jeg fået andre måder at kommunikere på/give feedback på.
Jeg har lært om de mest almindelige fantasier og fået et andet perspektiv på jalousi. Derudover har jeg fået andre måder at kommunikere på/give feedback på.
Jeg har lært om de mest almindelige fantasier og fået et andet perspektiv på jalousi. Derudover har jeg fået andre måder at kommunikere på/give feedback på.
Kvinde 22 år, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Kvinde 22 år, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Kvinde 22 år, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
‘Alt det man ikke lærte om i folkeskolen. Tabuer, pinlige ting, seksualitet og meget mere. De var virkelig gode til at gøre undervisningen spændende, eftersom der var så meget forskelligt information.’
‘Alt det man ikke lærte om i folkeskolen. Tabuer, pinlige ting, seksualitet og meget mere. De var virkelig gode til at gøre undervisningen spændende, eftersom der var så meget forskelligt information.’
‘Alt det man ikke lærte om i folkeskolen. Tabuer, pinlige ting, seksualitet og meget mere. De var virkelig gode til at gøre undervisningen spændende, eftersom der var så meget forskelligt information.’
Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole
Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole
Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole
‘Mega fedt! Lærte om ens første gang og fik svar på nogle af de spørgsmål man ikke lige altid tør at spørge om. Magnus og Marie er super gode til at forklare og udvide ens viden fra folkeskolen. Godt med aktiviteter.’
‘Mega fedt! Lærte om ens første gang og fik svar på nogle af de spørgsmål man ikke lige altid tør at spørge om. Magnus og Marie er super gode til at forklare og udvide ens viden fra folkeskolen. Godt med aktiviteter.’
‘Mega fedt! Lærte om ens første gang og fik svar på nogle af de spørgsmål man ikke lige altid tør at spørge om. Magnus og Marie er super gode til at forklare og udvide ens viden fra folkeskolen. Godt med aktiviteter.’
Pige, 15 år, Vedersø Efterskole
Pige, 15 år, Vedersø Efterskole
Pige, 15 år, Vedersø Efterskole
‘Meget god undervisning. Gode aktiviteter. Du lærer meget på kort tid’.
‘Meget god undervisning. Gode aktiviteter. Du lærer meget på kort tid’.
Meget god undervisning. Gode aktiviteter. Du lærer meget på kort tid’.
Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole
Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole
Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole
Jeg oplevede et meget interessant informativt og professionelt undervisningsforløb omkring sex, relationer og alt indimellem. Super super godt. Kan helt klart anbefales.
Jeg oplevede et meget interessant informativt og professionelt undervisningsforløb omkring sex, relationer og alt indimellem. Super super godt. Kan helt klart anbefales.
Jeg oplevede et meget interessant informativt og professionelt undervisningsforløb omkring sex, relationer og alt indimellem. Super super godt. Kan helt klart anbefales.
Kvinde, 20 år, Den Rytmiske Højskole
Kvinde, 20 år, Den Rytmiske Højskole
Kvinde, 20 år, Den Rytmiske Højskole
Det har været meget varieret, og synes at jeg har lært meget. PS. De var vildt søde!
Det har været meget varieret, og synes at jeg har lært meget. PS. De var vildt søde!
Det har været meget varieret, og synes at jeg har lært meget. PS. De var vildt søde!
Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole
Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole
Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole
Fantasies are not such a bad thing to have. Fantasies and reality are two different things.
Fantasies are not such a bad thing to have. Fantasies and reality are two different things.
Fantasies are not such a bad thing to have. Fantasies and reality are two different things.
Male 26 years, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Male 26 years, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Male 26 years, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Meget interessant og lærerigt foredrag, uanset erfaring, køn, alder, seksualitet osv. Også rigtig god inddragelse.
Meget interessant og lærerigt foredrag, uanset erfaring, køn, alder, seksualitet osv. Også rigtig god inddragelse.
Meget interessant og lærerigt foredrag, uanset erfaring, køn, alder, seksualitet osv. Også rigtig god inddragelse.
Kvinde, 21 år, Den Rytmiske Højskole
Kvinde, 21 år, Den Rytmiske Højskole
Kvinde, 21 år, Den Rytmiske Højskole
‘Jeg har lært hvor vigtig seksualundervisning er. Jeg har lært at tale om sex og sundhed i et forhold.’
‘Jeg har lært hvor vigtig seksualundervisning er. Jeg har lært at tale om sex og sundhed i et forhold.’
‘Jeg har lært hvor vigtig seksualundervisning er. Jeg har lært at tale om sex og sundhed i et forhold.’
Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole
Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole
Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole
Jeg føler jeg har lært en masse. Både om orgasmer under sex og hvordan alle definerer sex på forskellige måder. Det var virkelig fedt og spændende.
Jeg føler jeg har lært en masse. Både om orgasmer under sex og hvordan alle definerer sex på forskellige måder. Det var virkelig fedt og spændende.
Jeg føler jeg har lært en masse. Både om orgasmer under sex og hvordan alle definerer sex på forskellige måder. Det var virkelig fedt og spændende.
Pige 16 år, Sportsefterskolen Sjælsølund
Pige 16 år, Sportsefterskolen Sjælsølund
Pige 16 år, Sportsefterskolen Sjælsølund
En masse om kommunikation og relationer også en del om jalousi og hvordan man arbejder med skammen. Og så selvfølgelig om sex, men på en meget åben og ikke dømmende måde.
En masse om kommunikation og relationer også en del om jalousi og hvordan man arbejder med skammen. Og så selvfølgelig om sex, men på en meget åben og ikke dømmende måde.
En masse om kommunikation og relationer også en del om jalousi og hvordan man arbejder med skammen. Og så selvfølgelig om sex, men på en meget åben og ikke dømmende måde.
Kvinde 20 år, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Kvinde 20 år, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Kvinde 20 år, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Virkelig lærerigt og så dygtige undervisere. De gav en sindsyg energi til os. Virkelig fede timer vi havde sammen. TAK!
Virkelig lærerigt og så dygtige undervisere. De gav en sindsyg energi til os. Virkelig fede timer vi havde sammen. TAK!
Virkelig lærerigt og så dygtige undervisere. De gav en sindsyg energi til os. Virkelig fede timer vi havde sammen. TAK!
Pige 15 år, Sportsefterskolen Sjælsølund
Pige 15 år, Sportsefterskolen Sjælsølund
Pige 15 år, Sportsefterskolen Sjælsølund
Jeg har lært at sex ikke er et tabu. Jeg har også lært en masse nyttige informationer om kønssygdomme. Mega fedt at de bruger erfaringer fra dem selv.
Jeg har lært at sex ikke er et tabu. Jeg har også lært en masse nyttige informationer om kønssygdomme. Mega fedt at de bruger erfaringer fra dem selv.
Jeg har lært at sex ikke er et tabu. Jeg har også lært en masse nyttige informationer om kønssygdomme. Mega fedt at de bruger erfaringer fra dem selv.
Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole
Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole
Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole
Det handlede om meget mere end køn og sex. Der blev lagt vægt på kommunikation og relationer. Der var plads til humor og eftertanke og jeg lærte mange af mine nye venner bedre at kende. Mange barrierer blev brudt.
Det handlede om meget mere end køn og sex. Der blev lagt vægt på kommunikation og relationer. Der var plads til humor og eftertanke og jeg lærte mange af mine nye venner bedre at kende. Mange barrierer blev brudt.
Det handlede om meget mere end køn og sex. Der blev lagt vægt på kommunikation og relationer. Der var plads til humor og eftertanke og jeg lærte mange af mine nye venner bedre at kende. Mange barrierer blev brudt.
Mand, 21 år, Den Rytmiske Højskole
Mand, 21 år, Den Rytmiske Højskole
Mand, 21 år, Den Rytmiske Højskole
‘Jeg har lært en hel masse om psyken i sex og seksuelle fantasier.’
‘Jeg har lært en hel masse om psyken i sex og seksuelle fantasier.’
‘Jeg har lært en hel masse om psyken i sex og seksuelle fantasier.’
Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole
Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole
Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole
I’ve learned that every problem has a solution and the best way to experience good sex is COMMUNICATION (sometimes awkward communication) Thank you :-)
I’ve learned that every problem has a solution and the best way to experience good sex is COMMUNICATION (sometimes awkward communication) Thank you :-)
I’ve learned that every problem has a solution and the best way to experience good sex is COMMUNICATION (sometimes awkward communication) Thank you :-)
Male 20 years, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Male 20 years, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Male 20 years, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Jeg har ikke fået så meget brugbar viden om forhold og seksualitet før :-)
Jeg har ikke fået så meget brugbar viden om forhold og seksualitet før :-)
Jeg har ikke fået så meget brugbar viden om forhold og seksualitet før :-)
Mand, 19 år, Den Rytmiske Højskole
Mand, 19 år, Den Rytmiske Højskole
Mand, 19 år, Den Rytmiske Højskole
‘En god omfattende gennemgang af kærlighed, onani og sex. Og en fremragende forståelse og imødekommenhed overfor ens alder.’
‘En god omfattende gennemgang af kærlighed, onani og sex. Og en fremragende forståelse og imødekommenhed overfor ens alder.’
‘En god omfattende gennemgang af kærlighed, onani og sex. Og en fremragende forståelse og imødekommenhed overfor ens alder.’
Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole
Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole
Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole
Hvor vigtig kommunikation er i et forhold og har yderligere fået redskaber og ‘lege’ til at øve det.
Hvor vigtig kommunikation er i et forhold og har yderligere fået redskaber og ‘lege’ til at øve det.
Hvor vigtig kommunikation er i et forhold og har yderligere fået redskaber og ‘lege’ til at øve det.
Mand 21 år, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Mand 21 år, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Mand 21 år, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
‘En sjov og anderledes undervisning med en masse vigtige ting om sex og seksualitet.’
‘En sjov og anderledes undervisning med en masse vigtige ting om sex og seksualitet.’
‘En sjov og anderledes undervisning med en masse vigtige ting om sex og seksualitet.’
Dreng, 16 år, Vedersø Efterskole
Dreng, 16 år, Vedersø Efterskole
Dreng, 16 år, Vedersø Efterskole
‘Kæmpe Anbefaling! Et spændende og lærerigt foredrag. Med en masse god viden og sjove aktiviteter. Vi fik svar på en masse spørgsmål man normalt ikke snakker om.’
‘Kæmpe Anbefaling! Et spændende og lærerigt foredrag. Med en masse god viden og sjove aktiviteter. Vi fik svar på en masse spørgsmål man normalt ikke snakker om.’
‘Kæmpe Anbefaling! Et spændende og lærerigt foredrag. Med en masse god viden og sjove aktiviteter. Vi fik svar på en masse spørgsmål man normalt ikke snakker om.’
Pige, 16 år, Vedersø Efterskole
Pige, 16 år, Vedersø Efterskole
Pige, 16 år, Vedersø Efterskole
‘Jeg har fået svar på en masse ting jeg har været i tvivl om. Vi snakkede om noget man normalt ikke snakker om, tabuer osv. Det fik mig til at tænke.’
‘Jeg har fået svar på en masse ting jeg har været i tvivl om. Vi snakkede om noget man normalt ikke snakker om, tabuer osv. Det fik mig til at tænke.’
‘Jeg har fået svar på en masse ting jeg har været i tvivl om. Vi snakkede om noget man normalt ikke snakker om, tabuer osv. Det fik mig til at tænke.’
Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole
Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole
Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole
Spændende! Mega informativ og behagelig snak om sex og forhold. Nok det tryggeste rum jeg har oplevet nogen har kunne skabe når det kommer til at inspirere fritale om sex for unge mennesker.
Spændende! Mega informativ og behagelig snak om sex og forhold. Nok det tryggeste rum jeg har oplevet nogen har kunne skabe når det kommer til at inspirere fritale om sex for unge mennesker.
Spændende! Mega informativ og behagelig snak om sex og forhold. Nok det tryggeste rum jeg har oplevet nogen har kunne skabe når det kommer til at inspirere fritale om sex for unge mennesker.
Kvinde, 19 år, Den Rytmiske Højskole
Kvinde, 19 år, Den Rytmiske Højskole
Kvinde, 19 år, Den Rytmiske Højskole
Jeg har lært ikke at skamme mig pgr. Mine fantasier. Og at der er meget folk ikke snakker om.
Jeg har lært ikke at skamme mig pgr. Mine fantasier. Og at der er meget folk ikke snakker om.
Jeg har lært ikke at skamme mig pgr. Mine fantasier. Og at der er meget folk ikke snakker om.
Pige, 16 år, Faxehus Efterskole
Pige, 16 år, Faxehus Efterskole
Pige, 16 år, Faxehus Efterskole
Jeg synes det har været mega fedt og lærerigt. Det var vildt spændende og jeg lærte en masse nyt!!
Jeg synes det har været mega fedt og lærerigt. Det var vildt spændende og jeg lærte en masse nyt!!
Jeg synes det har været mega fedt og lærerigt. Det var vildt spændende og jeg lærte en masse nyt!!
Kvinde 16 år, Sportsefterskolen Sjælsølund
Kvinde 16 år, Sportsefterskolen Sjælsølund
Kvinde 16 år, Sportsefterskolen Sjælsølund
I’d say I learned how to communicate better on sex and relationships, which is very hard to do and it’s something people don’t often talk about. Also that it is ok to keep some things in your mind as fantasies and having a ‘happy’ place. It was very clarifying on fantasies/kinks and all the possibilities.
I’d say I learned how to communicate better on sex and relationships, which is very hard to do and it’s something people don’t often talk about. Also that it is ok to keep some things in your mind as fantasies and having a ‘happy’ place. It was very clarifying on fantasies/kinks and all the possibilities.
I’d say I learned how to communicate better on sex and relationships, which is very hard to do and it’s something people don’t often talk about. Also that it is ok to keep some things in your mind as fantasies and having a ‘happy’ place. It was very clarifying on fantasies/kinks and all the possibilities.
Male 23 years, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Male 23 years, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Male 23 years, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
‘Jeg har lært noget om min krop, nydelse og hvordan man får nydelse. Og om Kommunikation.’
‘Jeg har lært noget om min krop, nydelse og hvordan man får nydelse. Og om Kommunikation.’
‘Jeg har lært noget om min krop, nydelse og hvordan man får nydelse. Og om Kommunikation.’
Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole
Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole
Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole
Vi har haft Marie og Magnus ude til dette og sidste elevhold. Igen i år var det en rigtig god oplevelse. Vi fik tre oplæg tilrettelagt vores danske og udenlandske elever, hvor de undervejs tilpassede oplæggene til elevernes forkundskaber og energiniveau.
Magnus og Marie er rigtig gode til at skabe et trygt rum for eleverne, at skabe forbindelse til dem, bryder tabuer ned og give eleverne værktøjer med videre.
Vi har haft Marie og Magnus ude til dette og sidste elevhold. Igen i år var det en rigtig god oplevelse. Vi fik tre oplæg tilrettelagt vores danske og udenlandske elever, hvor de undervejs tilpassede oplæggene til elevernes forkundskaber og energiniveau.
Magnus og Marie er rigtig gode til at skabe et trygt rum for eleverne, at skabe forbindelse til dem, bryder tabuer ned og give eleverne værktøjer med videre.
Vi har haft Marie og Magnus ude til dette og sidste elevhold. Igen i år var det en rigtig god oplevelse. Vi fik tre oplæg tilrettelagt vores danske og udenlandske elever, hvor de undervejs tilpassede oplæggene til elevernes forkundskaber og energiniveau.
Magnus og Marie er rigtig gode til at skabe et trygt rum for eleverne, at skabe forbindelse til dem, bryder tabuer ned og give eleverne værktøjer med videre.
Ann Katrine Pedersen, Ranum Efterskole College
Ann Katrine Pedersen, Ranum Efterskole College
Ann Katrine Pedersen, Ranum Efterskole College
I dag har vi haft besøg af Magnus fra Forholdsvis. Han har undervist og formidlet vores elever om seksuel dannelse og grænsesætning. Der var alt lige fra klassisk seksualundervisning med prævention, samtaler om sex. Der var formidling om grænser og køn og der var anonym brevkasse. Vi oplevede, at eleverne var opmærksomme, og at de gennem grin kunne være tilstede, selv i akavetheden, som jo tit følger med i arbejdet med seksuel dannelse. Magnus skabte et rum, hvor der var plads til alvor og sjov, og vi er sikre på, at eleverne er kommet derfra med noget at tænke over og drøfte med roomie i aften.
I dag har vi haft besøg af Magnus fra Forholdsvis. Han har undervist og formidlet vores elever om seksuel dannelse og grænsesætning. Der var alt lige fra klassisk seksualundervisning med prævention, samtaler om sex. Der var formidling om grænser og køn og der var anonym brevkasse. Vi oplevede, at eleverne var opmærksomme, og at de gennem grin kunne være tilstede, selv i akavetheden, som jo tit følger med i arbejdet med seksuel dannelse. Magnus skabte et rum, hvor der var plads til alvor og sjov, og vi er sikre på, at eleverne er kommet derfra med noget at tænke over og drøfte med roomie i aften.
I dag har vi haft besøg af Magnus fra Forholdsvis. Han har undervist og formidlet vores elever om seksuel dannelse og grænsesætning. Der var alt lige fra klassisk seksualundervisning med prævention, samtaler om sex. Der var formidling om grænser og køn og der var anonym brevkasse. Vi oplevede, at eleverne var opmærksomme, og at de gennem grin kunne være tilstede, selv i akavetheden, som jo tit følger med i arbejdet med seksuel dannelse. Magnus skabte et rum, hvor der var plads til alvor og sjov, og vi er sikre på, at eleverne er kommet derfra med noget at tænke over og drøfte med roomie i aften.
Mie Folman, Ryslinge Efterskole
Mie Folman, Ryslinge Efterskole
Mie Folman, Ryslinge Efterskole
Vi havde ForholdsVis ude på vores efterskole, og Marie leverede et rigtig godt oplæg til vores elever.
Hun formår at tage et svært emne op, skabe et rum, hvor der er plads til at deltage og til bare at ‘være’. Vi oplevede, at vores elever var nysgerrige og fik et nyt perspektiv på seksualitet og sex med på vejen.
Vi skal helt sikkert bruge ForholdsVis igen til næste elevhold.
Vi havde ForholdsVis ude på vores efterskole, og Marie leverede et rigtig godt oplæg til vores elever.
Hun formår at tage et svært emne op, skabe et rum, hvor der er plads til at deltage og til bare at ‘være’. Vi oplevede, at vores elever var nysgerrige og fik et nyt perspektiv på seksualitet og sex med på vejen.
Vi skal helt sikkert bruge ForholdsVis igen til næste elevhold.
Vi havde ForholdsVis ude på vores efterskole, og Marie leverede et rigtig godt oplæg til vores elever.
Hun formår at tage et svært emne op, skabe et rum, hvor der er plads til at deltage og til bare at ‘være’. Vi oplevede, at vores elever var nysgerrige og fik et nyt perspektiv på seksualitet og sex med på vejen.
Vi skal helt sikkert bruge ForholdsVis igen til næste elevhold.
Kathrine, Lærer Vandel Efterskole
Kathrine, Lærer Vandel Efterskole
Kathrine, Lærer Vandel Efterskole
Forholdsvis laver kompetent og spændende seksualundervisning. Med Magnus og Marie får man masser energi og dygtig formidling. Vores elever var meget begejstret og samtalen flød. Bestemt en stor anbefaling til efterskoler.
Forholdsvis laver kompetent og spændende seksualundervisning. Med Magnus og Marie får man masser energi og dygtig formidling. Vores elever var meget begejstret og samtalen flød. Bestemt en stor anbefaling til efterskoler.
Forholdsvis laver kompetent og spændende seksualundervisning. Med Magnus og Marie får man masser energi og dygtig formidling. Vores elever var meget begejstret og samtalen flød. Bestemt en stor anbefaling til efterskoler.
Troels Nielsen, Lærer Smededal Efterskole
Troels Nielsen, Lærer Smededal Efterskole
Troels Nielsen, Lærer Smededal Efterskole
Undervisning igennem forskellige moduler
Vi tilbyder fire moduler, hver med en varighed på to timer. Som lærere har I friheden til at vælge, hvilke moduler der giver mest mening for jeres elever. Vores moduler udgør grundlæggende seksualundervisning, der opfylder statens krav til ungdomsuddannelserne*. Vores undervisning er relevant for efterskoler, højskoler, gymnasier og andre uddannelsesinstitutioner med elever fra efterskolealderen og opefter. Det essentielle er, at vi imødekommer elevernes efterspørgsel på yderligere seksuel dannelse.
Vi tilbyder et grundlæggende modul kaldet ‘Sex og Kommunikation’. Eleverne skal gennemføre dette modul, før de kan deltage i et af de tre andre moduler. Det første modul kan også fungere selvstændigt. Se yderligere information nedenfor.
*UVM: Den obligatoriske seksualundervisning skal sikre, at eleverne stifter bekendtskab med emner som samtykke, grænser, prævention og seksuelt overførbare sygdomme.
Grundlæggende principper for vores undervisning
- Vi inddrager statistikker og videnskabeligt funderede data og sætter dem i spil sammen med eleverne og deres hverdag
- Vi skaber et tillidsfuldt rum, hvor eleverne kan dele deres oplevelser og erfaringer, som de ønsker, og hvor de kan lære af hinanden. Et rum, hvor der er plads til, at den enkelte kan forholde sig til emnerne på deres egne præmisser og i deres eget tempo.
- Vi adskiller os på markedet ved ikke direkte at tale om kønsidentitet, men i stedet om seksuel identitet og forbinder det med den generelle identitetsdannelse. Derudover inddrager vi evolutionær psykologi som en del af forståelsen af det hele menneske.
- Vi bestræber os på, at seksualundervisning også handler om seksualitet som noget positivt og ikke kun fokuserer på, hvad de skal passe på, og hvad der evt. kan være farligt for dem.
- Vi bestræber os på at skabe et fordomsfrit rum, hvor der ikke er noget, der ikke kan spørges om eller siges højt.
- Vi inddrager eleverne gennem øvelser og debat.
Første Modul
Sex og Kommunikation
I dette første og grundlæggende modul er kommunikation nøglen – i alle de interaktioner vi har med andre. Vi arbejder derfor helt grundlæggende med at opbygge et sprog for sex og seksualitet – både ved at introducere eleverne for forskellige teoretiske indsigter omkring sex og seksualitet, men også ved, at de praktisk øver deres kommunikation.
I efterskoleregi kommer vi derudover ind over ‘de første gange’, prævention og kønssygdomme. Temaer som også kan komme ind over højskoler og andre skoler.
Formål
- At styrke elevernes sprog for sex, deres seksualitet og at sætte grænser.
- At udvide elevernes syn på og forståelse af den menneskelige seksualitet.
- At eleverne får en bredere viden om prævention & kønssygdomme.
Modul:
Ung i internettets tidsalder
At kunne begå sig på internettet, handler om at omfavne de utallige muligheder, opbygge stærke digitale færdigheder samt bevare en sund mental balance. Vi kommer ind over emner som; SoMe der bringer både muligheder og udfordringer. Deling af billeder og personlige oplysninger og netdating som kan åbne døren for nye former for relationer og kommunikation.
Formål:
- At eleverne bliver bedre til at søge de informationer de har brug for indenfor sex, seksualitet, relationer og parforhold.
- At gør eleverne bedre klædt på til at navigere på internettet og alle de muligheder det giver indenfor dating, ghosting, deling af billeder og at passe på sig selv og hinanden.
- At gøre eleverne mere kildekritiske overfor det materiale de finder.
Modul:
Bæredygtige Relationer
I dag former unge deres identitet på flere forskellige måder, hovedsageligt gennem deres interaktioner med andre. I dette modul fokuserer vi på at styrke sproget omkring vores relationer og hvad dette afspejler hos den enkelte. Vi udforsker strategier til at forbedre vores relationelle færdigheder samt metoder til at styrke evnen til at udtrykke og modtage kærlighed.
Formål:
- At give eleverne redskaber til at styrke deres relationer, inklusive kærlighedsrelationer.
- At hjælpe eleverne med at håndtere og arbejde med de svære følelser, der opstår i relationer.
- At få eleverne til at reflektere over deres tilgang til og deltagelse i relationer.
- At få elevenerne til at reflektere over de romantiske idealer der til tider kan påvirke deres kærlighedsforhold negativt.
Modul:
Tabuer og Skam
Mange unge oplever skam i forhold til deres seksualitet, og selvom der tales meget om seksualitet og identitet, undgås visse emner og områder ofte af frygt for ikke at passe ind. I dette modul arbejder vi på at reducere den skam, der kan være knyttet til vores seksuelle fantasier, herunder i forbindelse med brugen af porno. Begge emner er med til at udvide vores sprog om seksualitet, grænser og identitet.
Formål:
- At give eleverne et sprog for den mere tabubelagte og skjulte del af deres seksuelle verden.
- At få eleverne til at stå mere ved sig selv som seksuelt væsen.
- At fjerne deres skyld og skam ved det der er i deres inderste, og som kan være meget tabubelagt.
Dagsovertagelse
Vi kommer gerne ud og overtager jeres skole og undervisning i en hel dag. En fuld undervisningsdag vil typisk indeholde tre moduler. Det er op til jer at vælge, hvilke moduler der giver mening for jeres elever.
Skal lærere være tilstede eller ej?
Om lærerne skal være til stede under seksualundervisningen, er op til jer. Fraværet af lærere kan bidrage til elevernes friere og mere åbne deltagelse. Dog har lærernes tilstedeværelse klare fordele ved at give indsigt i elevernes oplevelser og mulighed for konstruktive samtaler efterfølgende. Valget mellem disse tilgange er op til jer, da I bedst kender jeres elevgruppes dynamik og behov.