Seksualundervisning til skoler
De unge vil vide mere. Om seksualitet, identitet, seksuel udforskning og gode måder at være i relationer på. De efterspørger det selv – og behovet er stort. De har brug for at blive hørt, mødt i deres nysgerrighed og guidet med respekt og perspektiv.
Derfor vokser behovet for seksualundervisning, der går dybere end det praktiske. En undervisning, der hjælper dem med at tage bedre vare på sig selv og hinanden – både fysisk, mentalt og relationelt.
Mange unge har i dag adgang til stor viden. Men hvad stiller de op med den? Hvordan taler de om det? Hvordan mærker de egne grænser – og respekterer andres? Her halter det ofte.
Vi hjælper dem med at sætte ord på det, der fylder. På det de mærker, men ikke altid ved, hvordan de skal sige højt. Vi giver dem et sprog – for deres grænser, deres lyst, deres relationer og deres seksualitet. Et sprog, der gør dem klogere på sig selv – og bedre til at møde andre.
Hvad siger eleverne?
Hvad siger lærerne?
Learned to communicate my wishes and feelings in a non-sexual way that could transfer to many different situations in both romantic and other kinds of relationships.
Learned to communicate my wishes and feelings in a non-sexual way that could transfer to many different situations in both romantic and other kinds of relationships.
Learned to communicate my wishes and feelings in a non-sexual way that could transfer to many different situations in both romantic and other kinds of relationships.
Female 24 years, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Female 24 years, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Female 24 years, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Den bedste seksualundervisning jeg har fået. Meget imødekommende og lærerigt på en god og grounded måde.
Den bedste seksualundervisning jeg har fået. Meget imødekommende og lærerigt på en god og grounded måde.
Den bedste seksualundervisning jeg har fået. Meget imødekommende og lærerigt på en god og grounded måde.
Pige, 16 år, Viby Efterskole
Pige, 16 år, Viby Efterskole
Pige, 16 år, Viby Efterskole
Jeg har oplevet og lært mere om mig selv. Undervisningen giver en ro i min seksualitet.
Jeg har oplevet og lært mere om mig selv. Undervisningen giver en ro i min seksualitet.
Jeg har oplevet og lært mere om mig selv. Undervisningen giver en ro i min seksualitet.
Mand, 20 år, Den Rytmiske Højskole
Mand, 20 år, Den Rytmiske Højskole
Mand, 20 år, Den Rytmiske Højskole
Mega søde. Elsker de tør snakke om svære og grænseoverskridende emner og ord. Meget relevant.
Mega søde. Elsker de tør snakke om svære og grænseoverskridende emner og ord. Meget relevant.
Mega søde. Elsker de tør snakke om svære og grænseoverskridende emner og ord. Meget relevant.
Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole
Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole
Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole
Jeg synes at det har været vildt nice og meget lærerigt. Gode til at holde det spændende.
Jeg synes at det har været vildt nice og meget lærerigt. Gode til at holde det spændende.
Jeg synes at det har været vildt nice og meget lærerigt. Gode til at holde det spændende.
Kvinde 16 år, Sportsefterskolen Sjælsølund
Kvinde 16 år, Sportsefterskolen Sjælsølund
Kvinde 16 år, Sportsefterskolen Sjælsølund
’Har fået en meget bred og nuanceret undervisning. Har fået svar på mange spørgsmål.’
’Har fået en meget bred og nuanceret undervisning. Har fået svar på mange spørgsmål.’
’Har fået en meget bred og nuanceret undervisning. Har fået svar på mange spørgsmål.’
Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole
Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole
Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole
MEGA fedt foredrag. Lærte en masse om sex og kønssygdomme. FUCKING GODT!
MEGA fedt foredrag. Lærte en masse om sex og kønssygdomme. FUCKING GODT!
MEGA fedt foredrag. Lærte en masse om sex og kønssygdomme. FUCKING GODT!
Pige, 16 år, Viby Efterskole
Pige, 16 år, Viby Efterskole
Pige, 16 år, Viby Efterskole
At det er næsten dejligt at kunne snakke så åbent om ting. Og jeg lærte ret meget om hvad sex er.
At det er næsten dejligt at kunne snakke så åbent om ting. Og jeg lærte ret meget om hvad sex er.
At det er næsten dejligt at kunne snakke så åbent om ting. Og jeg lærte ret meget om hvad sex er.
Non-Binær, 16 år, Langelands Efterskole
Non-Binær, 16 år, Langelands Efterskole
Non-Binær, 16 år, Langelands Efterskole
Håndtere svære konflikter. Forskellige former for prævention. Det er ok at man ikke elsker alt ved hinanden.
Håndtere svære konflikter. Forskellige former for prævention. Det er ok at man ikke elsker alt ved hinanden.
Håndtere svære konflikter. Forskellige former for prævention. Det er ok at man ikke elsker alt ved hinanden.
Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole
Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole
Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole
Rent biologisk har jeg lært mere end jeg vidste i forvejen om især kvindens organ. Så lærte jeg meget om det psykologiske i relationer og min egen integreren i relationer.
Rent biologisk har jeg lært mere end jeg vidste i forvejen om især kvindens organ. Så lærte jeg meget om det psykologiske i relationer og min egen integreren i relationer.
Rent biologisk har jeg lært mere end jeg vidste i forvejen om især kvindens organ. Så lærte jeg meget om det psykologiske i relationer og min egen integreren i relationer.
Mand, 20 år, Den Rytmiske Højskole
Mand, 20 år, Den Rytmiske Højskole
Mand, 20 år, Den Rytmiske Højskole
Jeg har lært om de mest almindelige fantasier og fået et andet perspektiv på jalousi. Derudover har jeg fået andre måder at kommunikere på/give feedback på.
Jeg har lært om de mest almindelige fantasier og fået et andet perspektiv på jalousi. Derudover har jeg fået andre måder at kommunikere på/give feedback på.
Jeg har lært om de mest almindelige fantasier og fået et andet perspektiv på jalousi. Derudover har jeg fået andre måder at kommunikere på/give feedback på.
Kvinde 22 år, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Kvinde 22 år, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Kvinde 22 år, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Virkelig godt foredrag. Der var en god balance mellem humor, seriøsitet og nye emner som man ikke har haft om før i seksualundervisning. Tak.
Virkelig godt foredrag. Der var en god balance mellem humor, seriøsitet og nye emner som man ikke har haft om før i seksualundervisning. Tak.
Virkelig godt foredrag. Der var en god balance mellem humor, seriøsitet og nye emner som man ikke har haft om før i seksualundervisning. Tak.
Pige, 16 år, Efterskolen Ådalen
Pige, 16 år, Efterskolen Ådalen
Pige, 16 år, Efterskolen Ådalen
Jeg har lært en masse som jeg ikke vidste i forvejene om forskellige former for sex, kønsdele, identiteter. Meget lærerigt og den bedste seksualundervisning jeg har fået. Tankerne bliver sat igang og man kommer itl at tænke på andre måder og alternativt end man plejer, mega fedt. Håber andre får fornøjelsen af jer. Så lærerigt. Tak!
Jeg har lært en masse som jeg ikke vidste i forvejene om forskellige former for sex, kønsdele, identiteter. Meget lærerigt og den bedste seksualundervisning jeg har fået. Tankerne bliver sat igang og man kommer itl at tænke på andre måder og alternativt end man plejer, mega fedt. Håber andre får fornøjelsen af jer. Så lærerigt. Tak!
Jeg har lært en masse som jeg ikke vidste i forvejene om forskellige former for sex, kønsdele, identiteter. Meget lærerigt og den bedste seksualundervisning jeg har fået. Tankerne bliver sat igang og man kommer itl at tænke på andre måder og alternativt end man plejer, mega fedt. Håber andre får fornøjelsen af jer. Så lærerigt. Tak!
Pige, 16 år, Viby Efterskole
Pige, 16 år, Viby Efterskole
Pige, 16 år, Viby Efterskole
‘Alt det man ikke lærte om i folkeskolen. Tabuer, pinlige ting, seksualitet og meget mere. De var virkelig gode til at gøre undervisningen spændende, eftersom der var så meget forskelligt information.’
‘Alt det man ikke lærte om i folkeskolen. Tabuer, pinlige ting, seksualitet og meget mere. De var virkelig gode til at gøre undervisningen spændende, eftersom der var så meget forskelligt information.’
‘Alt det man ikke lærte om i folkeskolen. Tabuer, pinlige ting, seksualitet og meget mere. De var virkelig gode til at gøre undervisningen spændende, eftersom der var så meget forskelligt information.’
Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole
Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole
Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole
Det var meget anderledes fra min folkeskoles undervisning og det er kun positivt ment. I har sikkert hjulpet en masse på efterskolen.
Det var meget anderledes fra min folkeskoles undervisning og det er kun positivt ment. I har sikkert hjulpet en masse på efterskolen.
Det var meget anderledes fra min folkeskoles undervisning og det er kun positivt ment. I har sikkert hjulpet en masse på efterskolen.
Tøs, 16 år, Efterskolen Ådalen
Tøs, 16 år, Efterskolen Ådalen
Tøs, 16 år, Efterskolen Ådalen
Jeg ville sige, at jeg har lært en masse nyt om kroppen og den funktioner. Og så har det givet mig lyst til at tage samtalen op - også de svære og tabubelagte emner. I er så seje. Tak.
Jeg ville sige, at jeg har lært en masse nyt om kroppen og den funktioner. Og så har det givet mig lyst til at tage samtalen op - også de svære og tabubelagte emner. I er så seje. Tak.
Jeg ville sige, at jeg har lært en masse nyt om kroppen og den funktioner. Og så har det givet mig lyst til at tage samtalen op - også de svære og tabubelagte emner. I er så seje. Tak.
Pige, 16 år, Viby Efterskole
Pige, 16 år, Viby Efterskole
Pige, 16 år, Viby Efterskole
Marie og Magnus giver en god og moden seksualundervisning. Foredraget er meget dialog og faktabaseret og giver et rigtig godt grundlag for samtale og reflektion, som kan nedbryde tabuer og bidrage til en fælles nysgerrighed.
Marie og Magnus giver en god og moden seksualundervisning. Foredraget er meget dialog og faktabaseret og giver et rigtig godt grundlag for samtale og reflektion, som kan nedbryde tabuer og bidrage til en fælles nysgerrighed.
Marie og Magnus giver en god og moden seksualundervisning. Foredraget er meget dialog og faktabaseret og giver et rigtig godt grundlag for samtale og reflektion, som kan nedbryde tabuer og bidrage til en fælles nysgerrighed.
Mand, 20 år, Den Rytmiske Højskole
Mand, 20 år, Den Rytmiske Højskole
Mand, 20 år, Den Rytmiske Højskole
‘Mega fedt! Lærte om ens første gang og fik svar på nogle af de spørgsmål man ikke lige altid tør at spørge om. Magnus og Marie er super gode til at forklare og udvide ens viden fra folkeskolen. Godt med aktiviteter.’
‘Mega fedt! Lærte om ens første gang og fik svar på nogle af de spørgsmål man ikke lige altid tør at spørge om. Magnus og Marie er super gode til at forklare og udvide ens viden fra folkeskolen. Godt med aktiviteter.’
‘Mega fedt! Lærte om ens første gang og fik svar på nogle af de spørgsmål man ikke lige altid tør at spørge om. Magnus og Marie er super gode til at forklare og udvide ens viden fra folkeskolen. Godt med aktiviteter.’
Pige, 15 år, Vedersø Efterskole
Pige, 15 år, Vedersø Efterskole
Pige, 15 år, Vedersø Efterskole
Jeg oplevede et meget interessant informativt og professionelt undervisningsforløb omkring sex, relationer og alt indimellem. Super super godt. Kan helt klart anbefales.
Jeg oplevede et meget interessant informativt og professionelt undervisningsforløb omkring sex, relationer og alt indimellem. Super super godt. Kan helt klart anbefales.
Jeg oplevede et meget interessant informativt og professionelt undervisningsforløb omkring sex, relationer og alt indimellem. Super super godt. Kan helt klart anbefales.
Kvinde, 20 år, Den Rytmiske Højskole
Kvinde, 20 år, Den Rytmiske Højskole
Kvinde, 20 år, Den Rytmiske Højskole
Fantasies are not such a bad thing to have. Fantasies and reality are two different things.
Fantasies are not such a bad thing to have. Fantasies and reality are two different things.
Fantasies are not such a bad thing to have. Fantasies and reality are two different things.
Male 26 years, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Male 26 years, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Male 26 years, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Meget interessant og lærerigt foredrag, uanset erfaring, køn, alder, seksualitet osv. Også rigtig god inddragelse.
Meget interessant og lærerigt foredrag, uanset erfaring, køn, alder, seksualitet osv. Også rigtig god inddragelse.
Meget interessant og lærerigt foredrag, uanset erfaring, køn, alder, seksualitet osv. Også rigtig god inddragelse.
Kvinde, 21 år, Den Rytmiske Højskole
Kvinde, 21 år, Den Rytmiske Højskole
Kvinde, 21 år, Den Rytmiske Højskole
Jeg synes det var rigtig godt at få et grundlag (altså følelser, kommunikation etc.) som kan bruges mange steder. Det var fedt at lære om at der ligesom er brug for det, før det kan bygges ovenpå, hvis det giver mening. Generelt er i mega gode.
Jeg synes det var rigtig godt at få et grundlag (altså følelser, kommunikation etc.) som kan bruges mange steder. Det var fedt at lære om at der ligesom er brug for det, før det kan bygges ovenpå, hvis det giver mening. Generelt er i mega gode.
Jeg synes det var rigtig godt at få et grundlag (altså følelser, kommunikation etc.) som kan bruges mange steder. Det var fedt at lære om at der ligesom er brug for det, før det kan bygges ovenpå, hvis det giver mening. Generelt er i mega gode.
Kvinde, 16 år, Efterskolen Ådalen
Kvinde, 16 år, Efterskolen Ådalen
Kvinde, 16 år, Efterskolen Ådalen
Har lært om prævention, klitorissen og nydelse, især også meget om grænser.
Har lært om prævention, klitorissen og nydelse, især også meget om grænser.
Har lært om prævention, klitorissen og nydelse, især også meget om grænser.
Pige, 16 år, Viby Efterskole
Pige, 16 år, Viby Efterskole
Pige, 16 år, Viby Efterskole
Jeg føler jeg har lært en masse. Både om orgasmer under sex og hvordan alle definerer sex på forskellige måder. Det var virkelig fedt og spændende.
Jeg føler jeg har lært en masse. Både om orgasmer under sex og hvordan alle definerer sex på forskellige måder. Det var virkelig fedt og spændende.
Jeg føler jeg har lært en masse. Både om orgasmer under sex og hvordan alle definerer sex på forskellige måder. Det var virkelig fedt og spændende.
Pige 16 år, Sportsefterskolen Sjælsølund
Pige 16 år, Sportsefterskolen Sjælsølund
Pige 16 år, Sportsefterskolen Sjælsølund
Den bedste, mest afslappede og mest lærerige seksualundervisning jeg nogensinde har fået. Jeg har lært om definitionen på sex, hvordan man snakker om det, nydelse og hvor subjektivt sex egentlig er.
Den bedste, mest afslappede og mest lærerige seksualundervisning jeg nogensinde har fået. Jeg har lært om definitionen på sex, hvordan man snakker om det, nydelse og hvor subjektivt sex egentlig er.
Den bedste, mest afslappede og mest lærerige seksualundervisning jeg nogensinde har fået. Jeg har lært om definitionen på sex, hvordan man snakker om det, nydelse og hvor subjektivt sex egentlig er.
Pige, 16 år, Viby Efterskole
Pige, 16 år, Viby Efterskole
Pige, 16 år, Viby Efterskole
10/10 Informationen var god, det var ikke bare det her er en kønssygdom så indholdet var godt og i fik dækket ret meget :-) Forklaringer på spørgsmål var også gode, mange fagord :-)
10/10 Informationen var god, det var ikke bare det her er en kønssygdom så indholdet var godt og i fik dækket ret meget :-) Forklaringer på spørgsmål var også gode, mange fagord :-)
10/10 Informationen var god, det var ikke bare det her er en kønssygdom så indholdet var godt og i fik dækket ret meget :-) Forklaringer på spørgsmål var også gode, mange fagord :-)
Pige, 16 år, Efterskolen Ådalen
Pige, 16 år, Efterskolen Ådalen
Pige, 16 år, Efterskolen Ådalen
En masse om kommunikation og relationer også en del om jalousi og hvordan man arbejder med skammen. Og så selvfølgelig om sex, men på en meget åben og ikke dømmende måde.
En masse om kommunikation og relationer også en del om jalousi og hvordan man arbejder med skammen. Og så selvfølgelig om sex, men på en meget åben og ikke dømmende måde.
En masse om kommunikation og relationer også en del om jalousi og hvordan man arbejder med skammen. Og så selvfølgelig om sex, men på en meget åben og ikke dømmende måde.
Kvinde 20 år, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Kvinde 20 år, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Kvinde 20 år, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Virkelig lærerigt og så dygtige undervisere. De gav en sindsyg energi til os. Virkelig fede timer vi havde sammen. TAK!
Virkelig lærerigt og så dygtige undervisere. De gav en sindsyg energi til os. Virkelig fede timer vi havde sammen. TAK!
Virkelig lærerigt og så dygtige undervisere. De gav en sindsyg energi til os. Virkelig fede timer vi havde sammen. TAK!
Pige 15 år, Sportsefterskolen Sjælsølund
Pige 15 år, Sportsefterskolen Sjælsølund
Pige 15 år, Sportsefterskolen Sjælsølund
At der ikke findes en definition på normal, og man skal have det godt med sig selv. Jeg har lært om at sige ja og nej. Redskaber til at hjælpe mig selv. Meget inspirerende.
At der ikke findes en definition på normal, og man skal have det godt med sig selv. Jeg har lært om at sige ja og nej. Redskaber til at hjælpe mig selv. Meget inspirerende.
At der ikke findes en definition på normal, og man skal have det godt med sig selv. Jeg har lært om at sige ja og nej. Redskaber til at hjælpe mig selv. Meget inspirerende.
Kvinde, 16 år, Efterskolen Ådalen
Kvinde, 16 år, Efterskolen Ådalen
Kvinde, 16 år, Efterskolen Ådalen
Jeg har lært at sex ikke er et tabu. Jeg har også lært en masse nyttige informationer om kønssygdomme. Mega fedt at de bruger erfaringer fra dem selv.
Jeg har lært at sex ikke er et tabu. Jeg har også lært en masse nyttige informationer om kønssygdomme. Mega fedt at de bruger erfaringer fra dem selv.
Jeg har lært at sex ikke er et tabu. Jeg har også lært en masse nyttige informationer om kønssygdomme. Mega fedt at de bruger erfaringer fra dem selv.
Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole
Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole
Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole
Jeg har lært meget om bl.a. prævention, sexsygdomme, nydelse, kroppens biologi m.m. Jeg synes derudover, at de var ekstremt gode til at formidle og de var vildt nede på jorden og i bølgelængde med os. Jeg ville helt klart anbefale igen.
Jeg har lært meget om bl.a. prævention, sexsygdomme, nydelse, kroppens biologi m.m. Jeg synes derudover, at de var ekstremt gode til at formidle og de var vildt nede på jorden og i bølgelængde med os. Jeg ville helt klart anbefale igen.
Jeg har lært meget om bl.a. prævention, sexsygdomme, nydelse, kroppens biologi m.m. Jeg synes derudover, at de var ekstremt gode til at formidle og de var vildt nede på jorden og i bølgelængde med os. Jeg ville helt klart anbefale igen.
Pige, 16 år, Viby Efterskole
Pige, 16 år, Viby Efterskole
Pige, 16 år, Viby Efterskole
Det handlede om meget mere end køn og sex. Der blev lagt vægt på kommunikation og relationer. Der var plads til humor og eftertanke og jeg lærte mange af mine nye venner bedre at kende. Mange barrierer blev brudt.
Det handlede om meget mere end køn og sex. Der blev lagt vægt på kommunikation og relationer. Der var plads til humor og eftertanke og jeg lærte mange af mine nye venner bedre at kende. Mange barrierer blev brudt.
Det handlede om meget mere end køn og sex. Der blev lagt vægt på kommunikation og relationer. Der var plads til humor og eftertanke og jeg lærte mange af mine nye venner bedre at kende. Mange barrierer blev brudt.
Mand, 21 år, Den Rytmiske Højskole
Mand, 21 år, Den Rytmiske Højskole
Mand, 21 år, Den Rytmiske Højskole
Velformulerede og velinformerede lærere (mega søde i øvrigt). Leverede fyldestgørende og tilfredsstillende svar. Havde tilpasset undervisningen til tiden med statistikker omkring transkønnede og var inklusive ift. homoseksualitet osv. mega fed oplevelse. Var ærgerligt at vi ikke nåede alle spørgsmålene. Ville anbefale.
Velformulerede og velinformerede lærere (mega søde i øvrigt). Leverede fyldestgørende og tilfredsstillende svar. Havde tilpasset undervisningen til tiden med statistikker omkring transkønnede og var inklusive ift. homoseksualitet osv. mega fed oplevelse. Var ærgerligt at vi ikke nåede alle spørgsmålene. Ville anbefale.
Velformulerede og velinformerede lærere (mega søde i øvrigt). Leverede fyldestgørende og tilfredsstillende svar. Havde tilpasset undervisningen til tiden med statistikker omkring transkønnede og var inklusive ift. homoseksualitet osv. mega fed oplevelse. Var ærgerligt at vi ikke nåede alle spørgsmålene. Ville anbefale.
Pige, 16 år, Viby Efterskole
Pige, 16 år, Viby Efterskole
Pige, 16 år, Viby Efterskole
Jeg har lært meget om andre ting end bare de klassiske emner der plejer at være i seksualundervisning. Magnus kom godt rundt om emnerne og han var rigtig inkluderende. Virkelig god time.
Jeg har lært meget om andre ting end bare de klassiske emner der plejer at være i seksualundervisning. Magnus kom godt rundt om emnerne og han var rigtig inkluderende. Virkelig god time.
Jeg har lært meget om andre ting end bare de klassiske emner der plejer at være i seksualundervisning. Magnus kom godt rundt om emnerne og han var rigtig inkluderende. Virkelig god time.
Mand, 16 år, Langelands Efterskole
Mand, 16 år, Langelands Efterskole
Mand, 16 år, Langelands Efterskole
I’ve learned that every problem has a solution and the best way to experience good sex is COMMUNICATION (sometimes awkward communication) Thank you :-)
I’ve learned that every problem has a solution and the best way to experience good sex is COMMUNICATION (sometimes awkward communication) Thank you :-)
I’ve learned that every problem has a solution and the best way to experience good sex is COMMUNICATION (sometimes awkward communication) Thank you :-)
Male 20 years, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Male 20 years, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Male 20 years, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Jeg har ikke fået så meget brugbar viden om forhold og seksualitet før :-)
Jeg har ikke fået så meget brugbar viden om forhold og seksualitet før :-)
Jeg har ikke fået så meget brugbar viden om forhold og seksualitet før :-)
Mand, 19 år, Den Rytmiske Højskole
Mand, 19 år, Den Rytmiske Højskole
Mand, 19 år, Den Rytmiske Højskole
‘En god omfattende gennemgang af kærlighed, onani og sex. Og en fremragende forståelse og imødekommenhed overfor ens alder.’
‘En god omfattende gennemgang af kærlighed, onani og sex. Og en fremragende forståelse og imødekommenhed overfor ens alder.’
‘En god omfattende gennemgang af kærlighed, onani og sex. Og en fremragende forståelse og imødekommenhed overfor ens alder.’
Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole
Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole
Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole
Hvor vigtig kommunikation er i et forhold og har yderligere fået redskaber og ‘lege’ til at øve det.
Hvor vigtig kommunikation er i et forhold og har yderligere fået redskaber og ‘lege’ til at øve det.
Hvor vigtig kommunikation er i et forhold og har yderligere fået redskaber og ‘lege’ til at øve det.
Mand 21 år, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Mand 21 år, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Mand 21 år, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Jeg lærte om at være sikker i min sex og det gar helt sikkert været den bedste seksualundervisning jeg har haft. Det var skønt at få undervisning fra folk der er åbne og frisk og nok også har erfaring.
Jeg lærte om at være sikker i min sex og det gar helt sikkert været den bedste seksualundervisning jeg har haft. Det var skønt at få undervisning fra folk der er åbne og frisk og nok også har erfaring.
Jeg lærte om at være sikker i min sex og det gar helt sikkert været den bedste seksualundervisning jeg har haft. Det var skønt at få undervisning fra folk der er åbne og frisk og nok også har erfaring.
Pige, 16 år, Viby Efterskole
Pige, 16 år, Viby Efterskole
Pige, 16 år, Viby Efterskole
‘Kæmpe Anbefaling! Et spændende og lærerigt foredrag. Med en masse god viden og sjove aktiviteter. Vi fik svar på en masse spørgsmål man normalt ikke snakker om.’
‘Kæmpe Anbefaling! Et spændende og lærerigt foredrag. Med en masse god viden og sjove aktiviteter. Vi fik svar på en masse spørgsmål man normalt ikke snakker om.’
‘Kæmpe Anbefaling! Et spændende og lærerigt foredrag. Med en masse god viden og sjove aktiviteter. Vi fik svar på en masse spørgsmål man normalt ikke snakker om.’
Pige, 16 år, Vedersø Efterskole
Pige, 16 år, Vedersø Efterskole
Pige, 16 år, Vedersø Efterskole
‘Jeg har fået svar på en masse ting jeg har været i tvivl om. Vi snakkede om noget man normalt ikke snakker om, tabuer osv. Det fik mig til at tænke.’
‘Jeg har fået svar på en masse ting jeg har været i tvivl om. Vi snakkede om noget man normalt ikke snakker om, tabuer osv. Det fik mig til at tænke.’
‘Jeg har fået svar på en masse ting jeg har været i tvivl om. Vi snakkede om noget man normalt ikke snakker om, tabuer osv. Det fik mig til at tænke.’
Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole
Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole
Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole
Alt muligt. Ikke så meget ‘brand new’, men det var fedt at lære det på en mere øjenhøjde måde. Sproget var ikke så formelt og videnskabeligt og det var rart :-)
Alt muligt. Ikke så meget ‘brand new’, men det var fedt at lære det på en mere øjenhøjde måde. Sproget var ikke så formelt og videnskabeligt og det var rart :-)
Alt muligt. Ikke så meget ‘brand new’, men det var fedt at lære det på en mere øjenhøjde måde. Sproget var ikke så formelt og videnskabeligt og det var rart :-)
Pige, 16 år, Efterskolen Ådalen
Pige, 16 år, Efterskolen Ådalen
Pige, 16 år, Efterskolen Ådalen
Spændende! Mega informativ og behagelig snak om sex og forhold. Nok det tryggeste rum jeg har oplevet nogen har kunne skabe når det kommer til at inspirere fritale om sex for unge mennesker.
Spændende! Mega informativ og behagelig snak om sex og forhold. Nok det tryggeste rum jeg har oplevet nogen har kunne skabe når det kommer til at inspirere fritale om sex for unge mennesker.
Spændende! Mega informativ og behagelig snak om sex og forhold. Nok det tryggeste rum jeg har oplevet nogen har kunne skabe når det kommer til at inspirere fritale om sex for unge mennesker.
Kvinde, 19 år, Den Rytmiske Højskole
Kvinde, 19 år, Den Rytmiske Højskole
Kvinde, 19 år, Den Rytmiske Højskole
Jeg har lært ikke at skamme mig pgr. Mine fantasier. Og at der er meget folk ikke snakker om.
Jeg har lært ikke at skamme mig pgr. Mine fantasier. Og at der er meget folk ikke snakker om.
Jeg har lært ikke at skamme mig pgr. Mine fantasier. Og at der er meget folk ikke snakker om.
Pige, 16 år, Faxehus Efterskole
Pige, 16 år, Faxehus Efterskole
Pige, 16 år, Faxehus Efterskole
Jeg ville sige, at det er den bedste seksualundervisning jeg har fået. Meget åbne og imødekommende. Bliv ved med det.
Jeg ville sige, at det er den bedste seksualundervisning jeg har fået. Meget åbne og imødekommende. Bliv ved med det.
Jeg ville sige, at det er den bedste seksualundervisning jeg har fået. Meget åbne og imødekommende. Bliv ved med det.
Pige, 16 år, Viby Efterskole
Pige, 16 år, Viby Efterskole
Pige, 16 år, Viby Efterskole
I’d say I learned how to communicate better on sex and relationships, which is very hard to do and it’s something people don’t often talk about. Also that it is ok to keep some things in your mind as fantasies and having a ‘happy’ place. It was very clarifying on fantasies/kinks and all the possibilities.
I’d say I learned how to communicate better on sex and relationships, which is very hard to do and it’s something people don’t often talk about. Also that it is ok to keep some things in your mind as fantasies and having a ‘happy’ place. It was very clarifying on fantasies/kinks and all the possibilities.
I’d say I learned how to communicate better on sex and relationships, which is very hard to do and it’s something people don’t often talk about. Also that it is ok to keep some things in your mind as fantasies and having a ‘happy’ place. It was very clarifying on fantasies/kinks and all the possibilities.
Male 23 years, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Male 23 years, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Male 23 years, Gymnastikhøjskolen i Ollerup
Det var noget af det bedste og mest lærerige seksualundervisning jeg har fået. Mega søde mennesker.
Det var noget af det bedste og mest lærerige seksualundervisning jeg har fået. Mega søde mennesker.
Det var noget af det bedste og mest lærerige seksualundervisning jeg har fået. Mega søde mennesker.
Pige, 15 år, Viby Efterskole
Pige, 15 år, Viby Efterskole
Pige, 15 år, Viby Efterskole
Det fungerede virkelig godt, at Marie og Magnus supplerede hinanden. Det virkede troværdigt på eleverne, når budskaberne kom fra både en mandlig og en kvindelig underviser.
Undervisningen var overraskende konkret, og dermed anvendelig for eleverne i deres eget (seksual)liv.
Der var den helt rette mængde humor, som gjorde det nemt og trygt for eleverne at deltage.
Det var forfriskende, at undervisningen havde fokus på lyst og god sex. Det adskiller sig fra den seksualundervisning, eleverne tidligere har fået.
Det fungerede virkelig godt, at Marie og Magnus supplerede hinanden. Det virkede troværdigt på eleverne, når budskaberne kom fra både en mandlig og en kvindelig underviser.
Undervisningen var overraskende konkret, og dermed anvendelig for eleverne i deres eget (seksual)liv.
Der var den helt rette mængde humor, som gjorde det nemt og trygt for eleverne at deltage.
Det var forfriskende, at undervisningen havde fokus på lyst og god sex. Det adskiller sig fra den seksualundervisning, eleverne tidligere har fået.
Det fungerede virkelig godt, at Marie og Magnus supplerede hinanden. Det virkede troværdigt på eleverne, når budskaberne kom fra både en mandlig og en kvindelig underviser.
Undervisningen var overraskende konkret, og dermed anvendelig for eleverne i deres eget (seksual)liv.
Der var den helt rette mængde humor, som gjorde det nemt og trygt for eleverne at deltage.
Det var forfriskende, at undervisningen havde fokus på lyst og god sex. Det adskiller sig fra den seksualundervisning, eleverne tidligere har fået.
Allan Jakobsen, Lærer, Rønde Højskole
Allan Jakobsen, Lærer, Rønde Højskole
Allan Jakobsen, Lærer, Rønde Højskole
I dag har vi haft besøg af Magnus fra Forholdsvis. Han har undervist og formidlet vores elever om seksuel dannelse og grænsesætning. Der var alt lige fra klassisk seksualundervisning med prævention, samtaler om sex. Der var formidling om grænser og køn og der var anonym brevkasse. Vi oplevede, at eleverne var opmærksomme, og at de gennem grin kunne være tilstede, selv i akavetheden, som jo tit følger med i arbejdet med seksuel dannelse. Magnus skabte et rum, hvor der var plads til alvor og sjov, og vi er sikre på, at eleverne er kommet derfra med noget at tænke over og drøfte med roomie i aften.
I dag har vi haft besøg af Magnus fra Forholdsvis. Han har undervist og formidlet vores elever om seksuel dannelse og grænsesætning. Der var alt lige fra klassisk seksualundervisning med prævention, samtaler om sex. Der var formidling om grænser og køn og der var anonym brevkasse. Vi oplevede, at eleverne var opmærksomme, og at de gennem grin kunne være tilstede, selv i akavetheden, som jo tit følger med i arbejdet med seksuel dannelse. Magnus skabte et rum, hvor der var plads til alvor og sjov, og vi er sikre på, at eleverne er kommet derfra med noget at tænke over og drøfte med roomie i aften.
I dag har vi haft besøg af Magnus fra Forholdsvis. Han har undervist og formidlet vores elever om seksuel dannelse og grænsesætning. Der var alt lige fra klassisk seksualundervisning med prævention, samtaler om sex. Der var formidling om grænser og køn og der var anonym brevkasse. Vi oplevede, at eleverne var opmærksomme, og at de gennem grin kunne være tilstede, selv i akavetheden, som jo tit følger med i arbejdet med seksuel dannelse. Magnus skabte et rum, hvor der var plads til alvor og sjov, og vi er sikre på, at eleverne er kommet derfra med noget at tænke over og drøfte med roomie i aften.
Mie Folman, Ryslinge Efterskole
Mie Folman, Ryslinge Efterskole
Mie Folman, Ryslinge Efterskole
Vi havde ForholdsVis ude på vores efterskole, og Marie leverede et rigtig godt oplæg til vores elever.
Hun formår at tage et svært emne op, skabe et rum, hvor der er plads til at deltage og til bare at ‘være’. Vi oplevede, at vores elever var nysgerrige og fik et nyt perspektiv på seksualitet og sex med på vejen.
Vi skal helt sikkert bruge ForholdsVis igen til næste elevhold.
Vi havde ForholdsVis ude på vores efterskole, og Marie leverede et rigtig godt oplæg til vores elever.
Hun formår at tage et svært emne op, skabe et rum, hvor der er plads til at deltage og til bare at ‘være’. Vi oplevede, at vores elever var nysgerrige og fik et nyt perspektiv på seksualitet og sex med på vejen.
Vi skal helt sikkert bruge ForholdsVis igen til næste elevhold.
Vi havde ForholdsVis ude på vores efterskole, og Marie leverede et rigtig godt oplæg til vores elever.
Hun formår at tage et svært emne op, skabe et rum, hvor der er plads til at deltage og til bare at ‘være’. Vi oplevede, at vores elever var nysgerrige og fik et nyt perspektiv på seksualitet og sex med på vejen.
Vi skal helt sikkert bruge ForholdsVis igen til næste elevhold.
Kathrine, Lærer Vandel Efterskole
Kathrine, Lærer Vandel Efterskole
Kathrine, Lærer Vandel Efterskole
Forholdsvis laver kompetent og spændende seksualundervisning. Med Magnus og Marie får man masser energi og dygtig formidling. Vores elever var meget begejstret og samtalen flød. Bestemt en stor anbefaling til efterskoler.
Forholdsvis laver kompetent og spændende seksualundervisning. Med Magnus og Marie får man masser energi og dygtig formidling. Vores elever var meget begejstret og samtalen flød. Bestemt en stor anbefaling til efterskoler.
Forholdsvis laver kompetent og spændende seksualundervisning. Med Magnus og Marie får man masser energi og dygtig formidling. Vores elever var meget begejstret og samtalen flød. Bestemt en stor anbefaling til efterskoler.
Troels Nielsen, Lærer Smededal Efterskole
Troels Nielsen, Lærer Smededal Efterskole
Troels Nielsen, Lærer Smededal Efterskole
Vi har haft Marie og Magnus ude til dette og sidste elevhold. Igen i år var det en rigtig god oplevelse. Vi fik tre oplæg tilrettelagt vores danske og udenlandske elever, hvor de undervejs tilpassede oplæggene til elevernes forkundskaber og energiniveau.
Magnus og Marie er rigtig gode til at skabe et trygt rum for eleverne, at skabe forbindelse til dem, bryder tabuer ned og give eleverne værktøjer med videre.
Vi har haft Marie og Magnus ude til dette og sidste elevhold. Igen i år var det en rigtig god oplevelse. Vi fik tre oplæg tilrettelagt vores danske og udenlandske elever, hvor de undervejs tilpassede oplæggene til elevernes forkundskaber og energiniveau.
Magnus og Marie er rigtig gode til at skabe et trygt rum for eleverne, at skabe forbindelse til dem, bryder tabuer ned og give eleverne værktøjer med videre.
Vi har haft Marie og Magnus ude til dette og sidste elevhold. Igen i år var det en rigtig god oplevelse. Vi fik tre oplæg tilrettelagt vores danske og udenlandske elever, hvor de undervejs tilpassede oplæggene til elevernes forkundskaber og energiniveau.
Magnus og Marie er rigtig gode til at skabe et trygt rum for eleverne, at skabe forbindelse til dem, bryder tabuer ned og give eleverne værktøjer med videre.
Ann Katrine Pedersen, Ranum Efterskole College
Ann Katrine Pedersen, Ranum Efterskole College
Ann Katrine Pedersen, Ranum Efterskole College
Vi har på Efterskolen Ådalen haft glæde af besøg af Marie og Magnus to gange i indeværende år. Eleverne har været meget begejstrede for den måde Magnus og Marie formår at formidle på og – på tværs af forskellige grupperinger - følt at stoffet var vedkommende.
De forstår at skabe et trygt rum for eleverne, som balanceres med lethed og humor og stor alvor og respekt for eleverne. Det er tydeligt at Marie og Magnus også er læreruddannede og de skaber begge hurtigt en relation til eleverne og leder rummet med stor sikkerhed.
I dialogen forud for besøget har de begge været lyttende og tilpasset programmet til netop vores elevflok. Vi kan på det aller varmeste anbefale Magnus og Marie og ønsker at gøre et besøg fra dem til en fast del af vores årshjul og grundlæggende dannelses-pakke.
Tusind tak.
Vi har på Efterskolen Ådalen haft glæde af besøg af Marie og Magnus to gange i indeværende år. Eleverne har været meget begejstrede for den måde Magnus og Marie formår at formidle på og – på tværs af forskellige grupperinger - følt at stoffet var vedkommende.
De forstår at skabe et trygt rum for eleverne, som balanceres med lethed og humor og stor alvor og respekt for eleverne. Det er tydeligt at Marie og Magnus også er læreruddannede og de skaber begge hurtigt en relation til eleverne og leder rummet med stor sikkerhed.
I dialogen forud for besøget har de begge været lyttende og tilpasset programmet til netop vores elevflok. Vi kan på det aller varmeste anbefale Magnus og Marie og ønsker at gøre et besøg fra dem til en fast del af vores årshjul og grundlæggende dannelses-pakke.
Tusind tak.
Vi har på Efterskolen Ådalen haft glæde af besøg af Marie og Magnus to gange i indeværende år. Eleverne har været meget begejstrede for den måde Magnus og Marie formår at formidle på og – på tværs af forskellige grupperinger - følt at stoffet var vedkommende.
De forstår at skabe et trygt rum for eleverne, som balanceres med lethed og humor og stor alvor og respekt for eleverne. Det er tydeligt at Marie og Magnus også er læreruddannede og de skaber begge hurtigt en relation til eleverne og leder rummet med stor sikkerhed.
I dialogen forud for besøget har de begge været lyttende og tilpasset programmet til netop vores elevflok. Vi kan på det aller varmeste anbefale Magnus og Marie og ønsker at gøre et besøg fra dem til en fast del af vores årshjul og grundlæggende dannelses-pakke.
Tusind tak.
Hanne Høegh Poulsen, Efterskolen Ådalen
Hanne Høegh Poulsen, Efterskolen Ådalen
Hanne Høegh Poulsen, Efterskolen Ådalen
Forholdsvis.dk lavede en super dag på DRH med masser af relevante informative emner og inspirerende nye vinkler som selv midelaldrende undertegnede ikke kendte. Tabuer og etik blev respektfuldt og sagligt taget op. Elevernes blev inviteret ind til at tage stilling til deres egendefinition og grænser og få et bredere perspektiv.
Marie og Magnus er super dygtige til at skabe et fint åbent rum for reflektion og tolerance for de svære emner og samtaler, til mere nuanceret stillingtagen.
Vi har fået åbnet op for en vigtig snak, og fortsætter den gode dialog med en fysisk anonym sexbrevkasse Vi glæder os til de kommer igen.
Forholdsvis.dk lavede en super dag på DRH med masser af relevante informative emner og inspirerende nye vinkler som selv midelaldrende undertegnede ikke kendte. Tabuer og etik blev respektfuldt og sagligt taget op. Elevernes blev inviteret ind til at tage stilling til deres egendefinition og grænser og få et bredere perspektiv.
Marie og Magnus er super dygtige til at skabe et fint åbent rum for reflektion og tolerance for de svære emner og samtaler, til mere nuanceret stillingtagen.
Vi har fået åbnet op for en vigtig snak, og fortsætter den gode dialog med en fysisk anonym sexbrevkasse Vi glæder os til de kommer igen.
Forholdsvis.dk lavede en super dag på DRH med masser af relevante informative emner og inspirerende nye vinkler som selv midelaldrende undertegnede ikke kendte. Tabuer og etik blev respektfuldt og sagligt taget op. Elevernes blev inviteret ind til at tage stilling til deres egendefinition og grænser og få et bredere perspektiv.
Marie og Magnus er super dygtige til at skabe et fint åbent rum for reflektion og tolerance for de svære emner og samtaler, til mere nuanceret stillingtagen.
Vi har fået åbnet op for en vigtig snak, og fortsætter den gode dialog med en fysisk anonym sexbrevkasse Vi glæder os til de kommer igen.
Trille, Lærer, Den Rytmiske Højskole
Trille, Lærer, Den Rytmiske Højskole
Trille, Lærer, Den Rytmiske Højskole
Undervisning igennem forskellige moduler
Vi tilbyder fire moduler – hver varer cirka 2 timer, men vi tilpasser os gerne jeres behov. Derudover har vi et ekstra kortere modul om kønssygdomme og prævention: Tjek på SexSikkerheden, der kan lægges oveni eller ved siden af de øvrige.
Som undervisere har I frihed til at vælge de moduler, der giver bedst mening for jeres elever og jeres skole. Vores undervisning udgør et grundlæggende seksualundervisningsforløb, som lever op til statens krav til ungdomsuddannelser. Men først og fremmest tager vi afsæt i det, eleverne efterspørger: Ærlig, relevant og brugbar seksualundervisning, der møder dem i deres virkelighed.
Det første modul, Sprog for Seksualitet, er grundlaget for hele forløbet. Eleverne skal have deltaget i dette modul, før de kan være med i de tre andre – men modulet kan også sagtens stå alene. Læs mere nedenfor om de enkelte moduler.
*Ifølge Undervisningsministeriet skal den obligatoriske seksualundervisning sikre, at eleverne stifter bekendtskab med emner som samtykke, grænser, prævention og seksuelt overførbare sygdomme.
Grundlæggende principper for vores undervisning
- Vi skaber et trygt og tillidsfuldt rum, hvor eleverne kan dele erfaringer og stille spørgsmål – og hvor de kan lære med og af hinanden. Her er plads til at være i tvivl, til at tænke højt og til at forholde sig til emnerne på egne præmisser og i eget tempo.
- Vi har et særligt fokus på seksualitet som en ressource – noget, der rummer både lyst, relationer, identitet og menneskelig udvikling. Derfor taler vi ikke kun om grænser og risici, men også om nysgerrighed, længsel og fantasi.
- Vi arbejder med seksualitet i et bredt identitets- og udviklingspsykologisk perspektiv. I stedet for at tage afsæt i kønskategorier og identitetsmarkører, begynder vi med de unges egne erfaringer og spørgsmål. Derfra bygger vi bro til større fortællinger – om tilknytning, evolution, kultur og samfund. Vores undervisning kombinerer evidensbaseret viden med nysgerrighed på det levede liv, og vi inviterer eleverne til at være medskabere af et sprog, de kan genkende sig selv i.
- Vi inddrager statistikker, forskning og konkrete data – ikke for at konkludere, men for at åbne op. Vi bringer viden i spil i øvelser, dialog og refleksion, så den får liv i elevernes egne erfaringer og hverdag.
- Frem for alt stræber vi efter at skabe et fordomsfrit rum. Et sted, hvor alt kan siges højt, og hvor seksualitet kan undersøges som det, det er: noget dybt menneskeligt.
Første Modul:
Sprog for Seksualitet
Hvordan taler vi om sex? Hvordan forholder vi os til alle de første gange, vi skal opleve i seksualiteten, kærligheden og i vores relationer? Hvordan bliver vi bedre til at mærke – og sætte ord på – vores egne grænser?
I dette første modul arbejder vi med at opbygge et fælles og mere nuanceret sprog for sex, seksualitet og relationer. Vi kobler teori og praksis, og vi øver eleverne i at sætte ord på tanker, oplevelser og grænser. For jo bedre vi kan tale om sex, jo bedre bliver vi til at forstå både os selv og hinanden. Inden modulet indsamler vi anonyme spørgsmål fra eleverne. Det giver os mulighed for at møde dem dér, hvor de er – og svare på dét, der fylder lige nu. På den måde bliver seksualundervisningen ikke noget, vi skal igennem, men noget, der giver mening her og nu.
Modulet lægger et trygt og nysgerrigt fundament, som resten af undervisningen bygger videre på. Her skaber vi rummet, sproget og modet til at være i samtaler om sex og grænser – sammen.
Formål
- At give eleverne et levende og brugbart sprog for sex, relationer og grænsesætning.
- At styrke deres evne til at forstå og udtrykke egne behov, grænser og ønsker – i mødet med sig selv og andre.
- At skabe et trygt rum, hvor eleverne kan reflektere og samtale om det, der fylder i deres liv lige nu.
Modul:
Kunsten at Være i Relation
Hvordan ved vi, om en relation er bæredygtig? Hvad vil det sige at være følelsesmæssigt moden – og hvordan bliver vi bedre til at rumme både os selv og hinanden?
I dette modul undersøger vi, hvad kærlighed er – og kan være. Vi ser på, hvordan vores relationer påvirker os, og hvordan vi selv er med til at forme dem. Det handler om romantiske forhold, venskaber, seksuelle forbindelser og familierelationer – og om at blive klogere på, hvordan vi kan være os selv og samtidig være i relation med andre.
Vi arbejder med konkrete værktøjer til at tage svære samtaler, håndtere konflikter og sætte ord på de følelser, der kan være svære at navigere i.
Vi inddrager elevernes egne spørgsmål og erfaringer – og giver dem redskaber, de kan bruge i de relationer, de allerede står i.
Formål:
- At give eleverne redskaber til at styrke deres relationer, inklusive kærlighedsrelationer.
- At hjælpe eleverne med at håndtere og arbejde med de svære følelser, der opstår i relationer.
- At få eleverne til at reflektere over deres tilgang til og deltagelse i relationer.
- At få elevenerne til at reflektere over de romantiske idealer der til tider kan påvirke deres kærlighedsforhold negativt.
Modul:
Seksualitet i en Digital Verden
Hvordan former nettet vores måde at være unge – og menneske – på? Hvordan påvirker det vores seksualitet, vores relationer og vores blik på os selv?
I dette modul er internettet og det digitale liv omdrejningspunktet. Vi undersøger, hvad det vil sige at færdes i en verden, hvor sociale medier, online dating, billeddeling og porno er en del af hverdagen. Vi stiller spørgsmål, inviterer til refleksion og inddrager elevernes egne erfaringer og anonyme spørgsmål undervejs.
Vi taler om det, der er svært, sjovt, frustrerende og uafklaret. Om det at vise sig selv frem online – og hvad det gør ved vores identitet og selvbillede. Om ghosting, grænser og nye måder at være i kontakt (eller miste kontakten) på. Og vi sætter fokus på brugen af porno: ikke for at moralisere – men for at gøre de unge til mere bevidste og kritiske medieforbrugere.
Formål:
- At styrke elevernes evne til at navigere kritisk og reflekteret i deres digitale liv.
- At skabe rum for samtale om identitet, grænser og seksualitet i en online kontekst.
- At give eleverne redskaber til at forholde sig nysgerrigt og bevidst til de digitale spor, billeder og forbindelser, de skaber.
Modul:
Vores Skjulte Sider af Seksualiteten
Hvordan taler vi om det, vi aldrig har sagt højt? Hvad sker der, når vi opdager, at vores fantasier ikke stemmer overens med det, vi tror, vi “burde” tænde på – eller være?
I dette modul inviterer vi eleverne ind i et rum, hvor skam og tabuer bliver taget alvorligt – og langsomt får færre ben at gå på. Vi arbejder med nogle af de mest almindelige seksuelle fantasier og bruger dem som afsæt til at udfolde centrale temaer inden for seksualitet og identitet. Ikke for at analysere eller vurdere fantasierne – men for at sætte ord på dem og placere dem i en menneskelig kontekst.
Vores fokus er på at gøre plads til at stå ved dét, der er skjult – uden at skubbe det væk.
Vi inddrager elevernes egne spørgsmål og erfaringer – og giver dem redskaber, de kan bruge i de relationer, de allerede står i.
Formål:
- At give eleverne sprog for deres fantasier og for den mere tabubelagte del af deres seksualitet.
- At mindske den skam, mange oplever i forhold til deres seksuelle identitet og fantasier.
- At styrke elevernes mod til at stå mere ved sig selv – også dér, hvor det er allermest sårbart.
Ekstra Modul:
Tjek på SexSikkerhed
Hvad skal man egentlig vide om kønssygdomme? Hvordan bliver man tjekket? Og hvordan vælger man prævention?
I dette korte og konkrete modul skaber vi overblik over de mest udbredte seksuelt overførbare infektioner og præventionsformer. Vi giver eleverne den viden, de har brug for – og redskaberne til selv at kunne søge videre, når behovet opstår.
Modulet varer ca. 30 minutter og kan tilføjes efter behov.
Formål:
- At give eleverne et klart overblik over de mest relevante kønssygdomme og hvordan de smitter.
- At gøre eleverne bevidste om deres muligheder for prævention og for at blive testet.
- At styrke elevernes evne til at træffe informerede og trygge valg i deres seksuelle liv.
Dagsovertagelse
Vi kommer gerne ud og overtager jeres skole og undervisning i en hel dag. En fuld undervisningsdag vil typisk indeholde tre moduler. Det er op til jer at vælge, hvilke moduler der giver mening for jeres elever.
Skal lærere være tilstede eller ej?
Om lærerne skal være til stede under seksualundervisningen, er op til jer. Fraværet af lærere kan bidrage til elevernes friere og mere åbne deltagelse. Dog har lærernes tilstedeværelse klare fordele ved at give indsigt i elevernes oplevelser og mulighed for konstruktive samtaler efterfølgende. Valget mellem disse tilgange er op til jer, da I bedst kender jeres elevgruppes dynamik og behov.