Seksualundervisning til skoler

De unge er videbegærlige, når det kommer til at forstå deres seksualitet, seksuel udforskning, identitet og alternative relationer. De efterspørger det selv, og de har et kæmpe behov for at blive hørt, forstået, mødt i deres nysgerrighed og at blive udfordret og guidet. Derfor bliver seksualundervisning et større og større behov; at guide de unge ordentligt og hjælpe dem til at tage sig bedre af sig selv og hinanden.

Med internettet og de unges muligheder for selv at undersøge de helt praktiske ting, er deres basale viden ofte stor. Men hvad gør de med den viden? Hvordan får de et sprog til at kommunikere den? Her mangler de ofte hjælp – til at bevæge sig fra det, de kan læse sig til, hen mod at navigere i virkelighedens kompleksitet af følelser og relationer.

Hvad siger eleverne?

Hvad siger lærerne?

Den Rytmiske Højskole IV

Jeg har oplevet og lært mere om mig selv. Undervisningen giver en ro i min seksualitet.

Jeg har oplevet og lært mere om mig selv. Undervisningen giver en ro i min seksualitet.

Jeg har oplevet og lært mere om mig selv. Undervisningen giver en ro i min seksualitet.

Mand, 20 år, Den Rytmiske Højskole

Mand, 20 år, Den Rytmiske Højskole

Mand, 20 år, Den Rytmiske Højskole

Elev Midtjydsk Efterskole I

Mega søde. Elsker de tør snakke om svære og grænseoverskridende emner og ord. Meget relevant.

Mega søde. Elsker de tør snakke om svære og grænseoverskridende emner og ord. Meget relevant.

Mega søde. Elsker de tør snakke om svære og grænseoverskridende emner og ord. Meget relevant.

Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole

Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole

Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole

Elev Baunehøj I

’Har fået en meget bred og nuanceret undervisning. Har fået svar på mange spørgsmål.’

’Har fået en meget bred og nuanceret undervisning. Har fået svar på mange spørgsmål.’

’Har fået en meget bred og nuanceret undervisning. Har fået svar på mange spørgsmål.’

Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole

Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole

Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole

Elev Baunehøj II

‘Jeg har fået mere tryghed i forhold til sex og en bekræftelse i de tanker man måske har holdt for sig selv. Det at få snakket om tingene giver en form for frihed.’

‘Jeg har fået mere tryghed i forhold til sex og en bekræftelse i de tanker man måske har holdt for sig selv. Det at få snakket om tingene giver en form for frihed.’

‘Jeg har fået mere tryghed i forhold til sex og en bekræftelse i de tanker man måske har holdt for sig selv. Det at få snakket om tingene giver en form for frihed.’

Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole

Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole

Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole

Elev Midtjydsk II

Håndtere svære konflikter. Forskellige former for prævention. Det er ok at man ikke elsker alt ved hinanden.

Håndtere svære konflikter. Forskellige former for prævention. Det er ok at man ikke elsker alt ved hinanden.

Håndtere svære konflikter. Forskellige former for prævention. Det er ok at man ikke elsker alt ved hinanden.

Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole

Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole

Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole

Elev Baunehøj III

‘Alt det man ikke lærte om i folkeskolen. Tabuer, pinlige ting, seksualitet og meget mere. De var virkelig gode til at gøre undervisningen spændende, eftersom der var så meget forskelligt information.’

‘Alt det man ikke lærte om i folkeskolen. Tabuer, pinlige ting, seksualitet og meget mere. De var virkelig gode til at gøre undervisningen spændende, eftersom der var så meget forskelligt information.’

‘Alt det man ikke lærte om i folkeskolen. Tabuer, pinlige ting, seksualitet og meget mere. De var virkelig gode til at gøre undervisningen spændende, eftersom der var så meget forskelligt information.’

Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole

Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole

Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole

Elev Vedersø I

‘Mega fedt! Lærte om ens første gang og fik svar på nogle af de spørgsmål man ikke lige altid tør at spørge om. Magnus og Marie er super gode til at forklare og udvide ens viden fra folkeskolen. Godt med aktiviteter.’

‘Mega fedt! Lærte om ens første gang og fik svar på nogle af de spørgsmål man ikke lige altid tør at spørge om. Magnus og Marie er super gode til at forklare og udvide ens viden fra folkeskolen. Godt med aktiviteter.’

‘Mega fedt! Lærte om ens første gang og fik svar på nogle af de spørgsmål man ikke lige altid tør at spørge om. Magnus og Marie er super gode til at forklare og udvide ens viden fra folkeskolen. Godt med aktiviteter.’

Pige, 15 år, Vedersø Efterskole

Pige, 15 år, Vedersø Efterskole

Pige, 15 år, Vedersø Efterskole

Elev Faxehus II

Jeg har lært endnu mere om vigtigheden bag god kommunikation.

Jeg har lært endnu mere om vigtigheden bag god kommunikation.

Jeg har lært endnu mere om vigtigheden bag god kommunikation.

Pige, 16 år, Faxehus Efterskole

Pige, 16 år, Faxehus Efterskole

Pige, 16 år, Faxehus Efterskole

Elev Baunehøj IV

‘Meget god undervisning. Gode aktiviteter. Du lærer meget på kort tid’.

‘Meget god undervisning. Gode aktiviteter. Du lærer meget på kort tid’.

Meget god undervisning. Gode aktiviteter. Du lærer meget på kort tid’.

Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole

Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole

Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole

Den Rytmiske Højskole II

Jeg oplevede et meget interessant informativt og professionelt undervisningsforløb omkring sex, relationer og alt indimellem. Super super godt. Kan helt klart anbefales.

Jeg oplevede et meget interessant informativt og professionelt undervisningsforløb omkring sex, relationer og alt indimellem. Super super godt. Kan helt klart anbefales.

Jeg oplevede et meget interessant informativt og professionelt undervisningsforløb omkring sex, relationer og alt indimellem. Super super godt. Kan helt klart anbefales.

Kvinde, 20 år, Den Rytmiske Højskole

Kvinde, 20 år, Den Rytmiske Højskole

Kvinde, 20 år, Den Rytmiske Højskole

Elev Midtjydsk III

Det har været meget varieret, og synes at jeg har lært meget. PS. De var vildt søde!

Det har været meget varieret, og synes at jeg har lært meget. PS. De var vildt søde!

Det har været meget varieret, og synes at jeg har lært meget. PS. De var vildt søde!

Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole

Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole

Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole

Den Rytmiske Højskole VI

Meget interessant og lærerigt foredrag, uanset erfaring, køn, alder, seksualitet osv. Også rigtig god inddragelse.

Meget interessant og lærerigt foredrag, uanset erfaring, køn, alder, seksualitet osv. Også rigtig god inddragelse.

Meget interessant og lærerigt foredrag, uanset erfaring, køn, alder, seksualitet osv. Også rigtig god inddragelse.

Kvinde, 21 år, Den Rytmiske Højskole

Kvinde, 21 år, Den Rytmiske Højskole

Kvinde, 21 år, Den Rytmiske Højskole

Elev Faxehus III

Jeg har lært mere om mig selv og blevet tryggere i mine fantasier.

Jeg har lært mere om mig selv og blevet tryggere i mine fantasier.

Jeg har lært mere om mig selv og blevet tryggere i mine fantasier.

Pige, 16 år, Faxehus Efterskole

Pige, 16 år, Faxehus Efterskole

Pige, 16 år, Faxehus Efterskole

Elev Baunehøj V

‘Jeg har lært hvor vigtig seksualundervisning er. Jeg har lært at tale om sex og sundhed i et forhold.’

‘Jeg har lært hvor vigtig seksualundervisning er. Jeg har lært at tale om sex og sundhed i et forhold.’

‘Jeg har lært hvor vigtig seksualundervisning er. Jeg har lært at tale om sex og sundhed i et forhold.’

Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole

Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole

Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole

Elev Midtjydsk IV

Jeg har lært at sex ikke er et tabu. Jeg har også lært en masse nyttige informationer om kønssygdomme. Mega fedt at de bruger erfaringer fra dem selv.

Jeg har lært at sex ikke er et tabu. Jeg har også lært en masse nyttige informationer om kønssygdomme. Mega fedt at de bruger erfaringer fra dem selv.

Jeg har lært at sex ikke er et tabu. Jeg har også lært en masse nyttige informationer om kønssygdomme. Mega fedt at de bruger erfaringer fra dem selv.

Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole

Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole

Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole

Den Rytmiske Højskole I

Det handlede om meget mere end køn og sex. Der blev lagt vægt på kommunikation og relationer. Der var plads til humor og eftertanke og jeg lærte mange af mine nye venner bedre at kende. Mange barrierer blev brudt.

Det handlede om meget mere end køn og sex. Der blev lagt vægt på kommunikation og relationer. Der var plads til humor og eftertanke og jeg lærte mange af mine nye venner bedre at kende. Mange barrierer blev brudt.

Det handlede om meget mere end køn og sex. Der blev lagt vægt på kommunikation og relationer. Der var plads til humor og eftertanke og jeg lærte mange af mine nye venner bedre at kende. Mange barrierer blev brudt.

Mand, 21 år, Den Rytmiske Højskole

Mand, 21 år, Den Rytmiske Højskole

Mand, 21 år, Den Rytmiske Højskole

Elev Baunehøj VI

‘Jeg har lært en hel masse om psyken i sex og seksuelle fantasier.’

‘Jeg har lært en hel masse om psyken i sex og seksuelle fantasier.’

‘Jeg har lært en hel masse om psyken i sex og seksuelle fantasier.’

Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole

Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole

Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole

Den Rytmiske Højskole V

Jeg har ikke fået så meget brugbar viden om forhold og seksualitet før :-)

Jeg har ikke fået så meget brugbar viden om forhold og seksualitet før :-)

Jeg har ikke fået så meget brugbar viden om forhold og seksualitet før :-)

Mand, 19 år, Den Rytmiske Højskole

Mand, 19 år, Den Rytmiske Højskole

Mand, 19 år, Den Rytmiske Højskole

Elev Baunehøj VII

‘En god omfattende gennemgang af kærlighed, onani og sex. Og en fremragende forståelse og imødekommenhed overfor ens alder.’

‘En god omfattende gennemgang af kærlighed, onani og sex. Og en fremragende forståelse og imødekommenhed overfor ens alder.’

‘En god omfattende gennemgang af kærlighed, onani og sex. Og en fremragende forståelse og imødekommenhed overfor ens alder.’

Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole

Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole

Dreng, 16 år, Baunehøj Efterskole

Elev Vedersø II

‘En sjov og anderledes undervisning med en masse vigtige ting om sex og seksualitet.’

‘En sjov og anderledes undervisning med en masse vigtige ting om sex og seksualitet.’

‘En sjov og anderledes undervisning med en masse vigtige ting om sex og seksualitet.’

Dreng, 16 år, Vedersø Efterskole

Dreng, 16 år, Vedersø Efterskole

Dreng, 16 år, Vedersø Efterskole

Elev Midtjydsk V

Jeg har lært om relationer og kærlighedssprog.

Jeg har lært om relationer og kærlighedssprog.

Jeg har lært om relationer og kærlighedssprog.

Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole

Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole

Pige, 16 år, Midtjysk Efterskole

Elev Vedersø III

‘Kæmpe Anbefaling! Et spændende og lærerigt foredrag. Med en masse god viden og sjove aktiviteter. Vi fik svar på en masse spørgsmål man normalt ikke snakker om.’

‘Kæmpe Anbefaling! Et spændende og lærerigt foredrag. Med en masse god viden og sjove aktiviteter. Vi fik svar på en masse spørgsmål man normalt ikke snakker om.’

‘Kæmpe Anbefaling! Et spændende og lærerigt foredrag. Med en masse god viden og sjove aktiviteter. Vi fik svar på en masse spørgsmål man normalt ikke snakker om.’

Pige, 16 år, Vedersø Efterskole

Pige, 16 år, Vedersø Efterskole

Pige, 16 år, Vedersø Efterskole

Elev Baunehøj VIII

‘Jeg har fået svar på en masse ting jeg har været i tvivl om. Vi snakkede om noget man normalt ikke snakker om, tabuer osv. Det fik mig til at tænke.’

‘Jeg har fået svar på en masse ting jeg har været i tvivl om. Vi snakkede om noget man normalt ikke snakker om, tabuer osv. Det fik mig til at tænke.’

‘Jeg har fået svar på en masse ting jeg har været i tvivl om. Vi snakkede om noget man normalt ikke snakker om, tabuer osv. Det fik mig til at tænke.’

Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole

Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole

Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole

Den Rytmiske Højskole III

Spændende! Mega informativ og behagelig snak om sex og forhold. Nok det tryggeste rum jeg har oplevet nogen har kunne skabe når det kommer til at inspirere fritale om sex for unge mennesker.

Spændende! Mega informativ og behagelig snak om sex og forhold. Nok det tryggeste rum jeg har oplevet nogen har kunne skabe når det kommer til at inspirere fritale om sex for unge mennesker.

Spændende! Mega informativ og behagelig snak om sex og forhold. Nok det tryggeste rum jeg har oplevet nogen har kunne skabe når det kommer til at inspirere fritale om sex for unge mennesker.

Kvinde, 19 år, Den Rytmiske Højskole

Kvinde, 19 år, Den Rytmiske Højskole

Kvinde, 19 år, Den Rytmiske Højskole

Elev Faxehus I

Jeg har lært ikke at skamme mig pgr. Mine fantasier. Og at der er meget folk ikke snakker om.

Jeg har lært ikke at skamme mig pgr. Mine fantasier. Og at der er meget folk ikke snakker om.

Jeg har lært ikke at skamme mig pgr. Mine fantasier. Og at der er meget folk ikke snakker om.

Pige, 16 år, Faxehus Efterskole

Pige, 16 år, Faxehus Efterskole

Pige, 16 år, Faxehus Efterskole

Elev Baunehøj IX

‘Jeg har lært noget om min krop, nydelse og hvordan man får nydelse. Og om Kommunikation.’

‘Jeg har lært noget om min krop, nydelse og hvordan man får nydelse. Og om Kommunikation.’

‘Jeg har lært noget om min krop, nydelse og hvordan man får nydelse. Og om Kommunikation.’

Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole

Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole

Pige, 16 år, Baunehøj Efterskole

previous arrow
next arrow
Vandel Efterskole

Vi havde ForholdsVis ude på vores efterskole, og Marie leverede et rigtig godt oplæg til vores elever.

Hun formår at tage et svært emne op, skabe et rum, hvor der er plads til at deltage og til bare at ‘være’. Vi oplevede, at vores elever var nysgerrige og fik et nyt perspektiv på seksualitet og sex med på vejen.

Vi skal helt sikkert bruge ForholdsVis igen til næste elevhold.

Vi havde ForholdsVis ude på vores efterskole, og Marie leverede et rigtig godt oplæg til vores elever.

Hun formår at tage et svært emne op, skabe et rum, hvor der er plads til at deltage og til bare at ‘være’. Vi oplevede, at vores elever var nysgerrige og fik et nyt perspektiv på seksualitet og sex med på vejen.

Vi skal helt sikkert bruge ForholdsVis igen til næste elevhold.

Vi havde ForholdsVis ude på vores efterskole, og Marie leverede et rigtig godt oplæg til vores elever.

Hun formår at tage et svært emne op, skabe et rum, hvor der er plads til at deltage og til bare at ‘være’. Vi oplevede, at vores elever var nysgerrige og fik et nyt perspektiv på seksualitet og sex med på vejen.

Vi skal helt sikkert bruge ForholdsVis igen til næste elevhold.

Kathrine, Lærer Vandel Efterskole

Kathrine, Lærer Vandel Efterskole

Kathrine, Lærer Vandel Efterskole

Smededal Efterskole

Forholdsvis laver kompetent og spændende seksualundervisning. Med Magnus og Marie får man masser energi og dygtig formidling. Vores elever var meget begejstret og samtalen flød. Bestemt en stor anbefaling til efterskoler.

Forholdsvis laver kompetent og spændende seksualundervisning. Med Magnus og Marie får man masser energi og dygtig formidling. Vores elever var meget begejstret og samtalen flød. Bestemt en stor anbefaling til efterskoler.

Forholdsvis laver kompetent og spændende seksualundervisning. Med Magnus og Marie får man masser energi og dygtig formidling. Vores elever var meget begejstret og samtalen flød. Bestemt en stor anbefaling til efterskoler.

Troels Nielsen, Lærer Smededal Efterskole

Troels Nielsen, Lærer Smededal Efterskole

Troels Nielsen, Lærer Smededal Efterskole

previous arrow
next arrow

Undervisning igennem forskellige moduler

Vi tilbyder fire moduler, hver med en varighed på to timer. Som lærere har I friheden til at vælge, hvilke moduler der giver mest mening for jeres elever. Vores moduler udgør grundlæggende seksualundervisning, der opfylder statens krav til ungdomsuddannelserne*. Vores undervisning er relevant for efterskoler, højskoler, gymnasier og andre uddannelsesinstitutioner med elever fra efterskolealderen og opefter. Det essentielle er, at vi imødekommer elevernes efterspørgsel på yderligere seksuel dannelse.

Vi tilbyder et grundlæggende modul kaldet ‘Sex og Kommunikation’. Eleverne skal gennemføre dette modul, før de kan deltage i et af de tre andre moduler. Det første modul kan også fungere selvstændigt. Se yderligere information nedenfor.

*UVM: Den obligatoriske seksualundervisning skal sikre, at eleverne stifter bekendtskab med emner som samtykke, grænser, prævention og seksuelt overførbare sygdomme.

Grundlæggende principper for vores undervisning

  • Vi inddrager statistikker og videnskabeligt funderede data og sætter dem i spil sammen med eleverne og deres hverdag
  • Vi skaber et tillidsfuldt rum, hvor eleverne kan dele deres oplevelser og erfaringer, som de ønsker, og hvor de kan lære af hinanden. Et rum, hvor der er plads til, at den enkelte kan forholde sig til emnerne på deres egne præmisser og i deres eget tempo.
  • Vi adskiller os på markedet ved ikke direkte at tale om kønsidentitet, men i stedet om seksuel identitet og forbinder det med den generelle identitetsdannelse. Derudover inddrager vi evolutionær psykologi som en del af forståelsen af det hele menneske.
  • Vi bestræber os på, at seksualundervisning også handler om seksualitet som noget positivt og ikke kun fokuserer på, hvad de skal passe på, og hvad der evt. kan være farligt for dem.
  • Vi bestræber os på at skabe et fordomsfrit rum, hvor der ikke er noget, der ikke kan spørges om eller siges højt.
  • Vi inddrager eleverne gennem øvelser og debat.

Første Modul

Sex og Kommunikation

I dette første og grundlæggende modul er kommunikation nøglen – i alle de interaktioner vi har med andre. Vi arbejder derfor helt grundlæggende med at opbygge et sprog for sex og seksualitet – både ved at introducere eleverne for forskellige teoretiske indsigter omkring sex og seksualitet, men også ved, at de praktisk øver deres kommunikation.

I efterskoleregi kommer vi derudover ind over ‘de første gange’, prævention og kønssygdomme. Temaer som også kan komme ind over højskoler og andre skoler.

Modul:

Ung i internettets tidsalder

At kunne begå sig på internettet, handler om at omfavne de utallige muligheder, opbygge stærke digitale færdigheder samt bevare en sund mental balance. Vi kommer ind over emner som; SoMe der bringer både muligheder og udfordringer. Deling af billeder og personlige oplysninger og netdating som kan åbne døren for nye former for relationer og kommunikation.

Formål:

  • At eleverne bliver bedre til at søge de informationer de har brug for indenfor sex, seksualitet, relationer og parforhold.
  • At gør eleverne bedre klædt på til at navigere på internettet og alle de muligheder det giver indenfor dating, ghosting, deling af billeder og at passe på sig selv og hinanden.
  • At gøre eleverne mere kildekritiske overfor det materiale de finder.

Modul:

Bæredygtige Relationer

I dag former unge deres identitet på flere forskellige måder, hovedsageligt gennem deres interaktioner med andre. I dette modul fokuserer vi på at styrke sproget omkring vores relationer og hvad dette afspejler hos den enkelte. Vi udforsker strategier til at forbedre vores relationelle færdigheder samt metoder til at styrke evnen til at udtrykke og modtage kærlighed.

Formål:

  • At give eleverne redskaber til at styrke deres relationer, inklusive kærlighedsrelationer.
  • At hjælpe eleverne med at håndtere og arbejde med de svære følelser, der opstår i relationer.
  • At få eleverne til at reflektere over deres tilgang til og deltagelse i relationer.
  • At få elevenerne til at reflektere over de romantiske idealer der til tider kan påvirke deres kærlighedsforhold negativt.

Modul:

Tabuer og Skam

Mange unge oplever skam i forhold til deres seksualitet, og selvom der tales meget om seksualitet og identitet, undgås visse emner og områder ofte af frygt for ikke at passe ind. I dette modul arbejder vi på at reducere den skam, der kan være knyttet til vores seksuelle fantasier, herunder i forbindelse med brugen af porno. Begge emner er med til at udvide vores sprog om seksualitet, grænser og identitet.

Formål:

  • At give eleverne et sprog for den mere tabubelagte og skjulte del af deres seksuelle verden.
  • At få eleverne til at stå mere ved sig selv som seksuelt væsen.
  • At fjerne deres skyld og skam ved det der er i deres inderste, og som kan være meget tabubelagt.

Dagsovertagelse

Vi kommer gerne ud og overtager jeres skole og undervisning i en hel dag. En fuld undervisningsdag vil typisk indeholde tre moduler. Det er op til jer at vælge, hvilke moduler der giver mening for jeres elever.

Skal lærere være tilstede eller ej?

Om lærerne skal være til stede under seksualundervisningen, er op til jer. Fraværet af lærere kan bidrage til elevernes friere og mere åbne deltagelse. Dog har lærernes tilstedeværelse klare fordele ved at give indsigt i elevernes oplevelser og mulighed for konstruktive samtaler efterfølgende. Valget mellem disse tilgange er op til jer, da I bedst kender jeres elevgruppes dynamik og behov.

Kontakt os for at få et tilbud på en samlet pakke der passer jeres behov og elevgruppe